View Single Post
Sitat av exocytose Vis innlegg
Humor er visst ikke deres sterke side ...

Joa, men det er en stund siden dere aktivt har tydet sansekomplekset foran dere som "bok", er det ikke?

Lesing skal som alt annet læres (og mange lærer det ikke) men jeg benytter meg selvfølgelig ikke av noen "metode". Innlegget mitt er en kommentar til mentaliteten som kommer til uttrykk i denne tråden - som jo er veldig moderne (jf. også hvordan folk i dag forveksler tenkning med googling).
Vis hele sitatet...
Det var et vittig innlegg, men hva med å faktisk pakke ut ting så folk forstår, fremfor å bare sitte i elfenbenstårnet og konstatere din overlegenhet ovenfor bermen? Man får ikke lys uten varme, men det er lov å være mer energieffektiv enn en glødepære.

Relevant til tråden, så har jeg selv brukt skumlesing mye når det kommer til humaniorastudier. Det er så mye svada og åpenbart at mange har hatt en "du må levere minst 20 000 ord" at å gjøre noe annet vil drive en til vanvidd. Etterhvert som jeg gjorde det mye ble både hukommelsen og hastigheten bedre på dette, men det er ikke nyttig som noe annet enn å dure gjennom tekster der du vet det er mye drit du ikke trenger. Skal man faktisk forstå det man leser, er du pent nødt til å bruke tid, gjerne også notere. Som studieteknikk i uinteressante fag lest jeg igjennom boken og skrev notater én gang, og dersom noe var uklart etterpå leste jeg igjennom de relevante stedene basert på notatene. Det var ofte en lengre jobb, men jeg gjorde det den ene gangen, istedenfor andre som leste gjennom flere ganger fordi de ikke tok seg tid første gang. Ofte er det bedre å gjøre en jobb skikkelig én gang, istedenfor å tro man sparer tid på å være litt raskere per gang, men gjenta flere ganger.