View Single Post
Sitat av nightLook Vis innlegg
Okei.
Jeg og en kompis skal hive oss på - makan til en fornuftig hobby skal man lete lenge etter.

Vi tenker da å kjøpe;
2 x Gjæringsspann med lokk, 30l.
2 x Gjærlås med kullfilter
2 x Bryggrens
2 x Coopers Carbonation drops
1 x hevert
Selv vil jeg begynne med 1x Coopers australian pale ale + coopers Brew enhancer 2.
samt flasker/kork, avhengig av hva vi bestemmer oss for.

Spørsmål:
Hvor ofte må man skifte kull i kullfilteret?
Hvor lenge varer en boks med bryggrens?
Må man bruke Beer Kit enhancer på alt? Produkter der det står "inneholder gjær" - betyr det at man IKKE skal tilsette brew enhancer?
Hvor mange liter blir 1kg Coopers australian pale ale? Er det en standard at 1kg = 25l?

Og ja - er det noe vi har glemt? Burde vi ha noe måleinstrumenter for å måle.. temperatur/ph-verdi/alkoholnivå ? Noe opplagt som vi ikke har tenkt på ?

ninjaedit: Hvordan er det med bunnslam? Hvordan løser dere det? Siden man ikke filtrerer når man heller over, hva er trikset her?
Vis hele sitatet...
Jeg ville hatt et hydrometer, ellers så ser alt bra ut Kjøp heller en vanlig gjærlås enn det med kullfilter, bedre lage kullfilteret selv med kull fra europris. I mitt fallt det bare kull ned i ølet å det ble bare gris. Kan forklare hvordan du lager et selv om det trengs.

Bunnslam må du regne med. Jeg har drikket det å merket ikke store forskjellen fra med og uten. Det finnes noen dyre greier du kan sette på flaskene som filtrerer det ut, men det er ikke så farlig. Drikker du det fra glass er det bare helle rolig i slutten så ligger det igjen i flasken.