View Single Post
Sitat av Patrick Vis innlegg
Mens vi er inne på dette med studenter og yngre folk som driver med utvikling. Jeg har faktisk ikke møtt en vegg ennå når det kommer til krav om utdannelse. Er utviklere helt fritatt fra krav, eller er dette noe som yngre utviklere kanskje blir utsatt for?

Hvordan i helsike skal man utdanne noen i et miljø som frontend dev? Se på eks. React som var all the rage, og erstattet jQuery. React er jo allerede nå ansett som gammeldags og utdatert. React blir erstattet av Vuejs som det nå nye store, men om kort tid er det noe annet som erstatter Vue igjen. Det er ikke snakk om mange år mellom disse rammeverkene.

På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Vis hele sitatet...
Greit nok så gå frontend-verden fort fremover men sammen med at javascript har blitt et betydelig bedre språk - og gode rammeverk som React-test begynner ting å roe seg litt.

Å si at React-test er gammeldags og erstattet av VueJS er veldig feil. De er så forskjellige at ulike folk liker de. React er gjerne veldig funksjonelt og folk som liker funksjonell programmering heller da mot elm. VueJS er mer template basert og låner en del konsepter fra Angular.

Om man lærer seg React i dag er ikke det et dårlig valg. Samme gjelder VueJS. Uansett er ikke det å lære seg et bestemt rammeverk som er viktig. Man må forstå konsepter og teknologien. Gjør man dette så er det å komme i gang med et nytt rammeverk ikke egentlig så vanskelig.

Når jeg var ferdig med utdanningen hadde jeg så vidt rørt frontend, men hadde masse kompetanse på programmering. Ble satt på et prosjekt hvor vi skulle jobbe med Java-backend og Angular i frontend, og vil påstå det ikke var så vanskelig å komme i gang. Trebgte selvfølgelig at folk holdt meg litt i hånda og hjalp en god del i starten. Men alle seriøse bedrifter legger til rette for litt opplæring i starten så man kommer i gang.

Poenget mitt er, ikke tro du trenger å være ferdig utlært før du får deg jobb. Lær deg de viktige ferdighetene og forstå konsepter - og vær innforstått med at du kommer til å lære masse mens du jobber. (Og det kan være greit å undersøke om eventuell arbeidsplass legger til rette for kompetansebygging)
Sist endret av etse; 28. desember 2018 kl. 12:15.