View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ernst Øyvind er en kul karakter, laidback som få - og følte det lå kjærlighet i karakteren. Eckbo har en mengde karakterer med forskjellig bakgrunn og å også spille en mørkhuda mann er jo egentlig bare tidsriktig. Å kalle det blackface humor blir bom slik jeg husker serien. Personlig ser jeg ikke rasismen her, og lurer på om det er noen som har gått ut og sagt dem er støtt? Isåfall interessant å se en link.

Mistenker spill for lettkrenkede PK-galleriet
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker ikke Eckbo for å være skaprasist eller at han hadde en skjult agenda. Såvidt jeg kan erindre var det ikke noe tema om rasisme når karakteren Ernst Øyvind først rullet på landets skjermer. Men det er jo noen år siden, og det er jo mange ting som har blitt endret på i årenes løp. Hottentotter, gulinger og neger var feks ikke uvanlige benevnelser på folk fra forskjellige regioner i "tidligere tider". Idag er det veldig få som bruker slike ord, og majoriteten av oss vet at slike benevnelser er krenkende. En sjokoladeprodusent byttet logo på produktets gule eske "pensjonistgodis" for mange år tilbake fordi de ikke ønsket å fremme hverdagsrasisme eller bidra til negative holdninger. Så da føler jeg det er helt ok at også Diplom is endret sin figur.

Eckbo selv sa vel at han følte karakteren Ernst Øyvind var en inkluderende karakter, og der virket han oppriktig. At karakteren ble skapt som en tidstypisk skildring av samfunnet der feks en blid sørlending kan ha en annen hudfarge enn de historisk har hatt på sørlandet kan ha vært Eckbos tanke. At han ønsket å vise mangfoldet idag og at vi er norske alle sammen.


Feks nissene på låven hadde jo et gammelt ektepar som var særdeles rasistiske. Slik jeg tror det var ment, var for å vise at hverdagsrasisme fortsatt eksisterer og få frem at en ikke kan gjemmes seg bak alder men må faktisk revurdere egne holdninger selv om lønnen kommer i form av alderspensjon. Kanskje var det noe slikt som var tanken til Eckbo med Ernst Øyvind. Å vise at vi er alle nordmenn?

Men det er jo faktisk ikke opp til Eckbo å avgjøre om noen føler seg krenket. Og om noen blir krenket så er det kanskje ikke serien eller karakteren isolert sett som er årsaken, men at serien bare blir "mer av det samme" når en ser ting i kontekst, som den blackface "humoren" som fantes i USA i slavetiden. Jeg kjente ikke til begrepet blackface før TVN trakk serien. Men jeg er jo hvit og har ikke kjent på undertrykkelse eller blitt vurdert og dømt basert på hvor mine foreldre var født. Men nå når jeg kjenner til blackface så ser jeg og skjønner at folk kan føle seg krenket. Og det er for meg helt ok. Jeg kan ikke definere hva de skal føle.

Eg kjenner ikke hele denne historien godt nok til å vite noe om hva som var tanken når karakteren ble skapt, ikke vet jeg om de som evt. har følt seg krenket kjenner særlig til Eckbo, at han selv spilte aller karakterer og at det er eller kan vere forklaringen på malingen fjeset, eller humoren fra den tiden. Men nå har jo TVN tatt ansvar og jeg respekterer den avgjørelsen.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 02:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.