View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette med set og setting gjelder for mange andre rusmidler også, og det blir helt feil å sidestille syre. LSD er et rusmiddel, akkurat på samme måte som alkohol, ketamin eller morfin er det. Rusen er annerledes og muligens lettere å påvirke med ytre stimulig, men hva så? Hvorfor skal dette bety at det ikke dreier seg om et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Ser at inlegget mitt blir misforstått. Jeg er ikke imot å kalle LSD opplevelsen for "rus". Men jijijefijfeijef synes å tenke at det er som et hvilet som helst annet rusmiddel som man enten "liker" eller "ikke liker" og at man dermed kan se bort ifra "set" og "setting". Han forteller også at han aldri har prøvd LSD. Jeg setter "rusen" i anførselstegn da "rusen" man får av LSD ikke er sammenlignbar med andre typer rusmidler bortsett fra psykedelika.

Tankegangen til jijijefijfeijef fungerer utmerket når man snakker om morfin/alkohol/amfetamin osv. men når det gjelder LSD har set og setting utrolig mye mere å si for om du skal få en god opplevelse eller ikke.

"LSD is a chemical but not a drug" sier Leary - kan kanskje være verdt en titt: http://www.youtube.com/watch?v=efXkT1ke-Uo