View Single Post
Sitat av -tly- Vis innlegg
Nå til spørsmålet: er dette veldig dumt av meg, med tanke på tidvis angst og depresjon?
Har alltid vært en veldig tenkende, filosofisk person... Er noe ved psykedelika som fanger interessen min, og tror jeg muligens kunne dratt god nytte av en slik opplevelse.
Vis hele sitatet...
Hei tly! Ser du spør om noen har noen lignende erfaringer med hensyn til angst, depresjoner og bruk av psykedelika. Har skrevet litt om det samme tidligere i tråden. Har selv brukt psykedelika i en periode hvor jeg slet med angst og depresjoner, så jeg kan jo gi deg min personlige mening om saken.

Men først å fremst må jeg bare påpeke noe som har blitt påpekt gang på gang av andre her: Hvis det i det hele tatt finnes et ”riktig” svar på spørsmålet ditt, så finnes det mest sannsynlig inni deg selv. Andre mennesker kan bare dele sine egne personlige erfaringer.....de kan bare prøve så godt de kan å lede deg på den veien de mener er rett. Men når alt kommer til alt, er det du selv som må ta avgjørelsene, du selv som må vite inni deg hva som er rett, du selv som må gå veien. Og spør du meg virker det allerede som om du har god selvinnsikt, så hvorfor ikke stole på deg selv? =)

Angående bruk av psykedelika når man har slitt eller sliter med angst etc: Etter lang personlig erfaring med angst, depresjoner og lignende, har jeg gang på gang kommet fram til at den eneste løsningen på ”problemet”, er å bevisst konfrontere det, igjen og igjen!

Angst, depresjoner og forsåvidt veldig mange andre lidelser og problemer, har som regel en årsak, og som oftest er det flere sammenhengende underliggende årsaker.
For å bli ”kvitt” lidelsen eller problemet må man greie å se hva som forårsaker det. Når man tar skrittet og tør å konfrontere problemet, vil årsaken/årsakene vise seg for deg. Når man skjønner sammenhengen mellom årsak og problem, skjønner man lettere løsningen på problemet. Når men skjønner hva som i utganspunktet skapte problemet, blir det lettere å se hva man burde gjøre/ikke gjøre for å løse det. Ofte er det ikke mer en en liten endring i perspektiv på ting som må til før problemet gir slipp.

Men uansett hvordan man vrir og vender på det, må man konfrontere problemet! Det er den eneste løsningen og det kommer alltid til å være det. Ingen andre kan gjøre det for deg! ingen vidundermedisin kan kurere deg! Du selv må gjøre det!
Grunnen til at jeg påpeker dette, er at du nevner at du sluttet med cannabis siden det forsterket angsten og depresjonen din. For meg virker det som om du da unngikk å konfrontere de følelsene du fikk, siden du sier du la det på hylla pga av det. Kanskje det var en årsak til at du følte angsten og depresjonene sterkere da? kanskje det ikke var hasjen sin skyld, men at den bare hjalp til med å dra underliggende problemer og fortrengte følelser opp til overflaten? Det tror nå ihvertfall jeg(men når det er sagt, må jeg også nevne at overdreven bruk av rusmidler over tid, ville gjort selv den sterkeste person til et nervevrak).

Mange leser masse fint om psykedelika, om flotte livsforandrende og fargerike opplevelser, om psykiske lidelser som gir slipp, om folk som blir kurert for fysiske sykdommer(ayahuasca), om at man blir som født på nytt og kommer ut av opplevelsen som en sterkere person med utvidet bevissthet og et nytt syn på livet.
Personlig mener jeg at alt dette kan være reelle resultater ved bruk av psykedelika.

Men poenget mitt er at ting som dette ikke er noe man oppnår uten å jobbe for det, uten å konfrontere sine mørkeste sider, uten å være villig til å kanskje måtte lide seg igjennom flere timer med kjipe følelser og arbeid med seg selv. Hvis man tror at man kommer til å bli kurert og bli buddha bare av å innta et psykedelisk stoff uten å måtte løfte en finger selv, kommer man mest sannsynlig til å få seg en ubehagelig opplevelse. Dette gjelder forsåvidt også alle dere som tror at psykedelika er en lettvint snarvei til innsikt og nye evner, NEI det er ikke lettvint! det er hardt arbeid der og da(hvis du vil få noe ut av det riktignok)......du kan sammeligne det med å kaste deg selv i vannet hvis du ikke kan svømme=)
Sitat av -tly- Vis innlegg
Lurte også litt på det med fleinsopp og LSD. Er det helt umulig å skille rusvirkningen på disse to stoffene, eller fins det visse trekk som folk med erfaring vil kunne klare å skille?
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg påpeke at dette er nevnt en milliard ganger her på forumet. JA fleinsopp og lsd har en veldig lik virkning, men det er to forskjellige stoffer, så virkningen er selfølgelig ikke helt lik.
Jeg tror både folk med og uten erfaring klarer å skille visse trekk ved virkningene av stoffene. Men det er nok ikke så lett å beskrive disse forskjellene med ord, og uansett er det ikke så veldig relevant for din eventuelle tur. Den mest relevante og vesentlige forskjellen, er vel at virkningen av fleinsopp varer en smule kortere en av lsd.