View Single Post
Hei,

jeg har fulgt rusreformens progresjon fra første forslag og frem til nå. Det var også jeg som opprettet tråden Narkotika avkriminaliseres i Norge. Det innlegget hadde jeg ikke skrevet i dag.

1a: Rusreformen tar sikte på å "overføre samfunnets reaksjon på rus(mis)bruk fra justis til helsesektoren". Det er utgangspunktet for hele reformen.

2a: Status pr nå: Usikkerhet. Det er utformet et forslag til reform der man i realiteten avkriminaliserer all bruk, samt besittelse inntil en viss mengde (eget bruk). Salg vil fortsatt være straffbart.
Det hele står og faller på Arbeiderpartiet. Hadde ikke FRP gått ut av regjering, hadde politikerne fulgt utvalgets rapport, og vi hadde fått full avkriminalisering. Nå skal forslaget ut på høring, så får vi se hva de lander på.

3a: Hvem jobber med dette: Arild Knutsen jobber aktivt med dette, det samme gjør Kenneth Arctander Johansen, som ledet rusreformutvalget. Helseminister Bent Høie er pro rusreform. Ellers er det mange aktører på banen; Actis, Norsk Narkotikapolitiforening, foreldreutvalget, etc. Dagfinn Hessen Paust, Jørn Mjelva, Hans Fredrik Marthinussen, Bård Dyrdal har interessante innspill fra tid til annen.

4a: Ønsket er å implementere endringene rusreformen eventuelt gir i løpet av denne stortingsperioden.

1b: Jeg er veldig usikker på hva det reelle utfallet av reformen ender opp med å bli. Det kan bli alt fra full avkriminalisering til ingen store forandringer fra dagens situasjon.
Noen viktige nøkkelpunkter mener jeg er:

-Bruk og besittelse utgår fra politiets oppklaringsprosent, og gir ikke vandel.

-Politiet må ha saklig og konkret mistanke for å gjennomføre ransaking.

-Juridisk likebehandling mellom rekreasjonsbrukere og misbrukere.

2b: Rusreformen kan bli et suksessprosjekt. Den kan også bli en parodi. Forhåpentligvis slutter den å behandle mennesker med DSM/ICD diagnoser som kriminelle, samt endrer samfunnets holdning rundt narkotika((bruk)(ere)).

3b: Mye kan bli feil med rusreformen. Forslaget som er kommet fra rusreformutvalget er både fornuftig og modig etter mitt syn. Hvor fornuftig implementeringen blir vil tiden vise.

4b: Rusreformen mangler. Forslaget mangler ikke noe som jeg kan se, men igjen må man vente for å se hva praksis blir til slutt. Det burde vært øremerket penger til behandlingsapparat/helsetjeneste.

Problemet er at mange i AP er skeptiske til avkriminalisering, og AP vingler som vanlig og har enda ikke kommet med et klart utspill på hvor de står i denne saken. Noen mener f.eks. at de som ikke har et rusproblem skal straffeforfølges og avhengige skal slippe. Noen mener det er viktig å straffe ungdommen men ikke voksne. Noen mener hasj er sterkt avhengighetsskapende og gir psykose. Politiet virker å være mest opptatt av å ikke miste muligheten til å grave i folks lommer og nattbordskuffer.