View Single Post
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
cannabis fungerer ikke på serotonin, dopamin adrenalin (el noradrenalin) respetorer, så ser ikke hvordan dette er relevant for TS sitt spørsmål?
.
Vis hele sitatet...
Påstår du at cannabis ikke binder seg til belønnelsessystemet i hjernen? Isåfall så må du gjøre leksene dine på det feltet på nytt.

Jeg er ingen lege eller noe, men grunnleggende kunnskap er jo at cannabinoider indirekte øker dopaminnivået i hjernen gjennom GABA neuroner, som inneholder cannabinoid reseptorer. Noe av det samme med serotonin. Bare å søke det opp.

Det er sløvt å tro at noe som påvirker den mentale tilstanden din ikke interagerer med belønnelsessystemet i hjernen på den ene eller den andre måten. Sånne totale fornektere som deg ødelegger for avkriminalisering/legalisering.

Derfor vil jeg si at det absolutt er relevant for TS sitt spørsmål. Hvis unge hadde blitt godt opplyst om disse virkningene cannabis har på belønnelsessystemet, så kunne man ha hatt en forklaring for hvorfor man føler seg så rar etter overdreven bruk. Kunne vært lettere for folk å håndtere slike situasjoner hvis man vet hva det er som skjer i hjernen på en.

Ved første øyekast, så kan det virke som valgåte og en smule populistisk av Venstre å rette seg inn mot elever på videregående skoler med lovnader om legalisering av weed. Dog, så er det kanskje faktisk akkurat disse som har de aller sterkeste og mest relevante meningene om cannabis i samfunnet - enten disse er for eller imot legalisering.

Kanskje noen ser at en venn kunne trengt mer nøytral undervisning om cannabis sitt skadepotensial på godt og vondt? Kanskje de ser at det er noen som kunne trengt hjelp, men som heller blir straffet av politiet? Eller kanskje det er noen som faktisk mener at politiet burde gjorde en enda bedre innsats for å få bukt med problemet?

Tror det ligger mye og ny kunnskap om rus å hente i dette alderssjiktet for hver nye generasjon som går ut av VGS, og derfor så synes jeg det er bra å få de inn i debatten.
Sist endret av brennesle; 27. august 2019 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.