View Single Post
Sitat av lidran Vis innlegg
Jeg må først få rydde opp i noe begrepsbruk her. Jeg har nok rotet det litt til selv ved å ikke være konsekvent. Jeg har ikke problemer med feminister, feministisk forskning eller at en og annen politiker identifiserer seg som feminist. Jeg har problemer med at Gud og Hvermann - inkludert en hel politisk fløy - kaller seg feminister når det er åpenbart at de med det egentlig mener å vise sympati for kvinners rettigheter og kvinnekampen. Og - i forlengelsen av det - at om man sier man ikke er feminist så påstår de samme at man er noe i nærheten av kvinnehater. Jeg er ikke antifeminist. Jeg ønsker bare ikke en automatisk kobling mellom en hel politisk fløy og feminisme. Fordi, uansett hva feminisme kan være, så er utgangspunktet i de aller fleste tilfeller kvinners problemer. For å illustrere hva jeg mener så Googlet jeg begrepet. Noe av det første som dukket opp var dette fra iwda.org.au:



Jeg er helt enig i målene som står der, bare så det er sagt, men det er jo en åpenbar slagside her. Det starter fint - alle kjønn skal ha like rettigheter. Deretter er det kun kvinner. Alle fasetter av kvinner skal respekteres, myndiggjøres og ha fulle rettigheter. Hvor ble det av menn? Videre skal man utjevne forskjellene mellom kjønnene slik at kvinner får de samme mulighetene som menn. Kan det aldri være motsatt?

At det finnes grupper som jobber med slikt er helt supert, men det er et elendig utgangspunkt for likestillingspolitikk når en hel fløy eller er parti tramper til den takten der. Det er det jeg mener de gjør. Og jeg mener vi ser effektene av det både i det offentlige ordskiftet (Ikke våg å kritiser elementer i metoo-bevegelsen, feks eller påstå at det kan ha skjedd at enkelte bedre kvalifiserte menn blir forbigått grunnet formell eller mer uformell kvotering. Eller, mindre alvorlig, men likevel beskrivende, den berømte Skavlan-seansen med Zara Larsson) og i praktisk politikk (likestillingsloven som favoriserer kvinner, kvotering til studier og jobber).



Nei, jeg tror ikke det er noe som omhandler all maskulinitet om man går til opprinnelsen (psykologien, hvor det er et godt begrep), men når det går gjennom det feministfilteret jeg beskriver over så skjer der noe. Alt fra at noen nærmest sykeliggjør all maskulinitet, noen hiver alt de ikke liker ved menn inn i begrepet og noen fornekter forskjeller i kjønn og forsøker å nærmest omskape gutter til jenter. Så er det selvsagt en del som bruker det slik det er ment å brukes, men de feminister jeg har hørt bruke begrepet (når de uttaler seg i kraft av å være feminister) er da mest fokusert på hvordan det påvirker kvinner. Ikke hvordan menn ødelegger for seg selv. Der var den slagsiden igjen. Jeg sier ikke at alle gjør det, men jeg kan bare forholde meg til det jeg selv registrerer i samfunnsdebatten. Samlet sett blir det da noe ubehagelig over at et feministisk bevegelse adopterer et slikt begrep (med en slik ordlyd) og bruker det aktivt på det som mange av de som kaller seg feminister ofte får til å virke som motparten. Uten å rette samme lupen mot seg selv og se hvor de står i alt dette. Igjen, det finnes over snittet bevisste feminister som har en helt annen kontroll på begrepsbruken her, som helt sikkert bruker det på en mer hensiktsmessig måte og som også ser på kvinners rolle. Jeg kan imidlertid ikke se at det kjennetegner en hel politisk fløy eller majoriteten av de som til daglig proklamerer at de er feminister.

Det er forøvrig interessant å observere at du i ditt forsøk på å si noe om giftig femininitet bare kommer opp med kvinner i en slags offerrolle, offerroller som i utgangspunktet menn har blitt beskyldt for å sette dem i. Menn der også, altså. Hva skjedde med "kvinner er kvinner verst?". I dagens samfunn tenker i alle fall jeg på det ekstreme utseendefokuset som i all hovedsak fyres av jenter på Instagram eller blogger. Og er det ingen tradisjonelle feminine handlingsmønster som påvirker feks arbeidsplass eller sosiale relasjoner på en giftig måte? Passiv aggressivitet er det som slår meg først.

Vel, jeg skal gi meg der. Det ble mye diskusjon rundt en liten del av en post som egentlig handlet om hva jeg vil stemme ved høstens valg.
Vis hele sitatet...
Du er åpenbart mye mer opptatt av å fortelle dine meningsmotstandere hva de mener enn å faktisk diskutere det de sier. Jeg ser ikke at du har noen som helst holdepunkter for å hevde at en hel politisk fløy tenker slik du beskriver.

Robhols definisjon av giftig femininitet inneholdt ingenting om at det var menn som påførte hinner denne rollen. Det er like mye en rolle mange kvinner dyrker. Det påføres forsåvidt også av menn, akkurat som giftig maskulinitet kan komme av forventning fra både fra menn og kvinner. Slutt å legge ord i munnen på folk.