View Single Post
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Mannlig feminist og stolt av det, og selvom du ikke forstår hvorfor likestillingsbegrepet fortsatt går under navnet feminisme mangler du rett og slett historisk kontekst ass! det vanligste etternavnet i Norge er Johansen, men jeg tviler sterkt på at de fleste som går under det navnet er sønn av folk som heter Johan?

Og det faktum at du ble så defangsiv knyttet til begrepet giftig maskulinitet var forutsigbart. Jeg vil anse meg selv som en ganske typisk mann på en del punkter, ræva på å rydde, gråter sjelden men bortsett fra det har jeg også egenskaper en del menn i 50-åra trolig vil anse som litt feminint, kontakt med egne følelser, høy grad av selvinnsikt og en relativt grei omsorgsevne. Med disse egenskapene innabords er det ganske enkelt å se at giftig maskulinitet er et større problem enn giftig feminitet. Det ene utelukker selvsagt ikke det andre da det også er et problem, men det går i hovedsak på å ha 2 tanker i hodet samtidig. Det er derfor bevegelser som #metoo osv oppstår, nettopp fordi vi menn har tatt for lett på ting og lever i stor grad etter utdaterte maskuline idealer, noe jeg selv også gjorde i mange år fordi kompiser og popkultur som hos de fleste andre forma synet mitt på kvinner og det og være mann. Hvis ikke du ser at giftig maskulinitet faktisk er et relativt stort problem blant oss dudes bør du nok fokusere litt på dine indre prioriteringer ass!

Og hva gjelder resten av beskrivelsene dine knyttet til kvinnelige feminister kan jeg godt forstå dem dersom du ikke har snakka med feminister selv, da Sigrid Bonde Tusvik & co har tatt i bruk en retorikk som ikke akkurat er hjelpsom til tider, all den tid hun prøver å emulere rødstrømpene fra 70-tallet som ikke nødvendigvis er relevant i dag samt at hun bruker all sin tilmålte tid på å rope veldig høyt. Men prater du med faktiske feminister er de fleste av dem ganske annerledes enn det og i aller høyeste grad opptatt av de tingene du etterspør, og det faktum at du bruker dagsnytt 18 som referansepunkt, en ganske utdatert nyhetsformidler i 2019 gjør kanskje oppfatningen din korrekt for deg men verden er mer nyansert enn tv-debatter.
Vis hele sitatet...
Du kan med fordel roe ned den hovmodige tonen om du ønsker å bli tatt seriøst. Spesielt når du kommer med meningsløse og feilaktige utsagn om "at likestillingsbegrepet fortsatt går under navnet feminisme" og henviser til en eller annen ikkeeksisterende historisk kontekst. Likestilling har alltid vært likestilling. Det er et mål. Feminisme er en ideologi som rommer vesentlig mer enn likestilling, og som - uansett hva teorien sier - i praksis bare ser kvinner. I den grad de ser menns problem ser de dem fra kvinners ståsted. Jeg mener, som sagt, at det er problematisk at man setter likhetstegn mellom en hel politisk fløy og denne ideologien - spesielt når ideologien utøves slik den gjør. Det er ingen selvutnevnte feministiske politikere som sitter og snakker menns sak.

Jeg har ingen problemer med å hverken like eller se verdien av feministiske verdier. Ei heller at det både historisk og nå finnes menn som ikke kan oppføre seg eller at en del tradisjonelle maskuline roller ikke er spesielt bra. Jeg kan ikke utstå overmaskuline alpha males, greie gutteklubber, Jordan Peterson eller incelkulturen. Det jeg har problemer med er hvordan feminisme som begrep brukes av folk flest. Det brukes ikke synonymt med likestilling, det brukes synonymt med kvinnekamp.Tusvik er et eksempel, ekstremt sådan, men hun er likevel et eksempel på hva jeg snakker om. Kvinnegruppa Ottar det samme. Du kommer ikke bort fra at selvtitulerte feminister kjemper kvinners kamp og ikke begge kjønns kamp. Det er ikke hensiktsmessig for en hel politisk fløy. Jeg har snakket med mange, mange selvutnevnte feminister - inkludert politikere - og de ser overhodet ikke at menn har blitt oversett i en del sammenhenger. De blir rett og slett provoserte, omtrent som deg, når man forsøker å belyse at menn blir forbigått systematisk.

Jeg har ingenting i mot at det finnes feminister. Ei heller at du påstår at du er en stolt sådan. Det jeg, som sagt, er i mot er at en hel politisk fløy bruker det åpenbart ladede begrepet feminisme istedenfor likestilling og med det glemmer det andre kjønnet. At det er det som faktisk skjer er det ingen av dere som ser ut til å kunne argumentere mot. Dere er for opptatte til å forsvare hva feminismen burde være heller enn å se hvordan den utøves.