View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Litt rar måte å skrive det på, da man ikke gir noe som helst til rikingene, men tar mindre fra dem. Du simpliserer det veldig all den tid man når et smertepunkt også for rikingene, de de tar formuen sin og stikker (eller er kreative skattemessig), så samfunnet taper enda mer.
Vis hele sitatet...
Ja, det er virkelig forferdelig at rike folk også forventes å bidra til samfunnet. Rene ranet! Også at de ikke får noen ting igjen for det, da, stakkars.
... vel, bortsett fra akkurat de samme godene alle andre også betaler for - i tillegg, naturligvis, til de betraktelige godene det medfører å faktisk være rik.

Påstanden om dette smertepunktet der rikingene plutselig får nok av maset om å yte litt tilbake (forøvrig helt i stil med det de soleklart klarer å avse) og stikker i hopetall er ikke uvanlig. Noe særlig som underbygger den... er ganske uvanlig, egentlig. Det meste jeg noen gang har sett noen greie å hoste opp er historier om enkeltpersoner som har flyttet, og det er ikke akkurat tungtveiende.

Den implisitte påstanden om at samfunnet som helhet taper på det (netto) har jeg heller ikke sett noen underbygge.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Når det er sagt sier jeg ikke at vi nødvendigvis er der i dag, men det er viktig å tenke på at man ikke kan forvente at rikingene skal betale for alt her i verden.
Vis hele sitatet...
Noe ingen forventer, det er ren stråargumentasjon. Det som derimot er litt vanskelig å komme fra er at det er rike som objektivt har mulighet til å betale "mest" per hode før man merker noen praktisk forskjell i det hele tatt.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja hvorfor ikke. Kommunisme har jo fungert veldig godt i de landene hvor det har vært prøvd.
Vis hele sitatet...
Flåsing om "kommunisme" er en tanke malplassert, all den tid Rødts potensielle håndfull stortingsmandater ikke akkurat er i overhengende fare for å skape Sovietnorge noen gang snart. Om de så hadde fått flertall over natten, ville det fortsatt vært en drastisk forskjell fra regimene enkelte er så fryktelig glade i å dra frem som skrekkeksempler og FUD hver gang noen drister seg til venstre for Ayn Rand.