View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Du kan fint blåse mer enn 5000 kroner på én nettverksswitch, så du bør unngå å kjøpe (nytt) utstyr. Prøv heller å låne ting gratis eller for en veldig billig penge.

For å prøve å gi deg litt mer forståelse av hvordan strøm funker, så kan vi ta en kjapp break-down av den dingsen du har funnet på biltema (this).

Det står i produktbeskrivelsen at denne kassa har 1 input og 6 outputs. Input er den store blå kontakten uten lokk (fordi det er den eneste kontakten du alltid vil plugge en ledning i, derfor trenger den ikke lokk). Alle de andre kontaktene er outputs som du kan trekke strøm fra. Videre så står det at denne tar inn 3-fase, 230 volt og den kan dra 16 ampere. 4 av output-ene er såkalte schuko-kontakter, som er det offisielle navnet på den vanlige typen veggkontakter vi bruker i Norge. De 2 output-ene som står igjen er 3-fase kontakter, som betyr at du kan seriekoble flere slike bokser nedover i hallen.

Det er også sikringer på denne boksen, og det står at de tåler 16 ampere, og er direkte knyttet til de 4 vanlige kontaktene (ikke de to 3-fase output-ene).

Som vi har nevnt, så er det ingen sammenheng mellom hvor mange kontakter det er, og hvor mye strøm du kan trekke. Hva skjer for eksempel om du kobler i en strømpadde med 6 uttak på her, sånn at du får totalt 9 uttak? Går det bra? Enkleste måten å finne ut det på er å se hvor mye strøm du vil trekke gjennom boksen. Du må huske på det at all strøm i denne boksen vil gå gjennom én inntakskabel, og det er der flaskehalsen ligger. Selv om du har 9 kontakter i stedet for 4, så kan du ikke dra mer strøm enn det inntaket i boksen klarer levere, og det er da altså 16 ampere på 230 volt.

Det var noen som en gang forklarte meg sammenhengen mellom watt, ampere og volt på en forenklet, men samtidig veldig smart måte: Volt er det som "dyttes" gjennom en ledning mens ampere er det som "trekkes" gjennom en ledning. For eksempel, hvis du har et apparat som går på 100 volt, og du kobler det i en stikkontakt som leverer 400 volt, da vil det smelle. Dette skjer fordi stikkontakten "dytter" flere volt inn i apparatet enn det som apparatet tåler, og det går galt. Motsatt, hvis du har et apparat som drar 60 ampere, og du kobler det inn i en stikkontakt som leverer 10 ampere, så vil kontakten smelte eller ta fyr. Dette skjer fordi apparatet prøver å "dra" mer strøm enn det kontakten klarer å levere. Veldig forenklet, men dette er sånn jeg husker disse greiene. Watt er en målenhet for effekt, og det pleier jeg å tenke på som det maksimale du kan få ut av et apparat. Om PC-en din har en strømforsyning på 500 watt, så er den da i stand til å levere 500 watt, og ikke noe mer. Den kan helt fint levere mindre enn 500 watt - og sannsynligvis gjør den også det.

Det ble også nevnt at TG beregner sine deltakere med 1 ampere per stk. Formelen for å regne mellom ampere, volt og watt er ganske enkelt ampere * volt = watt. Vi vet at strømnettet vårt i Norge går på ca. 230 volt (give or take), og da kan vi fint regne ut at 1 ampere gir deg maksimalt rundt 230 watt. De kan gjøre denne beregningen fordi TG huser over 5000 deltakere, og på et hvilket som helst tidspunkt, så vil en stor andel deltakere enten ikke ha PC-en sin påslått, eller ikke bruke 100% av PC-ens totale kraft. Min PC har en strømforsyning som kan gi meg opp mot 1000 watt, noe som betyr at den kan sluke mer enn 4 ganger så mye strøm som TG beregner per deltaker. PC-en min vil imidlertid aldri gjøre dette, selv ikke når jeg spiller. Jeg bruker rett og slett ikke så mye strøm. Dere har bare 30 deltakere, så dere kan ikke regne med like mye slakk som det TG kan. Dere må gå ut i fra at hver deltakere bruker mer enn 1 ampere på et gitt tidspunkt. Kanskje 500 watt er et fint tall å gå ut ifra; det gir deg i så fall et tak på 2,17 ampere per deltaker (500w / 230v = 2,17a).

Med denne logikken så tenker du (forhåpentligvis) at du kan beregne 7 deltakere per slik strømfordeler. Strømfordeleren har jo 16 ampere inn, og hver deltaker skal få 2,17 ampere. Du ender da opp med 16 ampere / 2,17 ampere som er 7,37 PC-er (på 500 watt hver).

MEN!

Her kommer 3-fase-praten inn i bildet. En normal stikkontakt er 1-fase. Den har to strømledere i seg, og spenningen mellom disse to utgjør én "fase" på 230 volt. 3-fase-kontaktene gir deg, ikke overraskende, 3 slike faser. De har 3 strømledere, og mellom hver av disse har du da 3 faser på rundt 230 volt. Se for deg en trekant; hvert hjørne i trekanten er en strømleder, og hver side i trekanten er en fase. Av ulike geologiske årsaker så kan du regne ut kapasiteten i en 3-fase-kontakt ved å bruke kvadratroten av 3. Dette magiske tallet er ca. 1,732.

Du har da 230 volt, 16 ampere og 3 faser. Regnestykket ditt blir da slik: 16 ampere * 230 volt * 1,732 = 6373,76 watt. Og hvis du da går ut i fra at hver PC trekker inntil 500 watt, så har du plutselig kapasitet til å trygt kjøre 12 PC-er på denne boksen alene, og du vil fremdeles ha noen små watt til overs.

Det er mange variabler som jeg har hoppet over nå, men dette er i grove trekk hvordan du kan regne deg frem til hva som er innafor og hva som er helt utafor. Du må alltid være obs på flaskehalsene i strømnettet; hvis du har en skjøteledning et sted, så kan du ikke dra mer strøm gjennom den enn det den er beregnet for. En strømpadde med 6 kontakter kan for eksempel ikke dra mer strøm enn det som kan passere gjennom én stikkontakt under maks load. Den har jo bare én input, og den vil aldri være sterkere enn dette. Gjør derfor som vidarlo skriver ovenfor; start med inntaket og finn ut hva du kan dra derfra. Hvis det viser seg at inntaket er på 400 volt, så vet du nå at det betyr alvorlige problemer hvis du prøver å koble til noe som er beregnet for 230 volt.

Ikke at du spurte om noe av dette her, men jeg synes det er spennende materiale å diskutere, det er nyttig å lære og ikke minst så håper jeg at noen vil korrigere meg hvis jeg tar grådig feil (jeg er som sagt ikke en elektriker).