View Single Post
Det store problemet med demokrati, som jeg ser det, er at folk kan ha forskjellige meninger om hva som skal være målet for et samfunn. Jeg vet noen tror på objektiv moral og slikt, men jeg tror at den blir vanskelig å finne.

Teknokrati hadde vært optimalt om vi visste hva målet med samfunnet var, men nå ønsker folk forskjellig vekting av verdier som likhet, rettferdighet, personlig frihet osv. Dette må jo igjen veies mot vekst, som det jo også er delte meninger om. Skal vi prioritere kortsiktig vekst over miljøet? Burde vi ofre noen enkeltmennesker for større gjennomsnittlig fortjeneste?

Norge i dag er vel i stor grad teknokratisk - departementene hjelper politikere med å finne ut hvilke av de politiske målene som er mulig og hvordan man kan gjennomføre dem. Sier ikke at Norge er perfekt - langt derifra - men jeg tror at man må ha en blanding av demokrati og teknokrati. Som en bisetning vil jeg også legge til at det burde være indirekte demokrati iom at systemet allerede er inconsistent, og direkte demokrati ville gjort det verre.