View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er for en modell der eksperter har mulighet til å bestemme hva vi gjør, mens folket har en reell mulighet til å trekke i nødbremsen og legge ned veto hvis det er nødvendig.

Jeg vet i vi etter sigende har denne muligheten på papiret, men som DLD viste - "alle" var mot, men likevel ble det hamret igjennom. Eller, for å ta EU/EØS - det norske folk stemte nei til EU (man kan diskutere hvor gjennomtenkt det var, men det er en annen sak), og da var det selvsagt egen nasjonal suverenitet man stemte over. Likevel fikk vi EØS, altså styring fra Belgia i stor stil, men uten stemmeretten. Ikke helt det man mente da man sa nei...

Så, teknokratene foreslår hva vi skal gjøre og styrer i det daglige, men gjør de noe som er for ille, så sier folket nei, og da blir det slik. Jo, det kunne funke.
Vis hele sitatet...
Okei, vi går for din løsning, problemet i disse sakene var vel politikerne, ikke ekspertene? Jeg synes vi burde ta fra selve politikerne makten, også, som du sier: gi folket muligheten til å trekke i nødbremsen.