View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det høres flott ut, og jeg er i utgangspunktet for et teknokrati. Mellomkrigstiden er det perfekte eksempelet på hvor ineffektivt demokratiet faktisk er, når noe faktisk måtte gjøres endte det med at statene som avskaffet demokratiet var de første på rett kjøl igjen. Samme har vi sett i Sør-Korea, Kina og andre diktaturer i sørøst-asia som har gitt enorm utvikling. Jeg vet at teknokrati ikke tilsier diktatur, men de ovennevnte eksemplene har ganske store likhetstrekk til teknokrati ettersom at diktatoren på toppen ikke personlig involveres i alt mulig. Det var fortsatt økonomer, forskere og andre eksperter innenfor sine respektive fagfelt som tok avgjørelsene på lavere plan. Når de klarte å produsere slike resultater i et diktatur får en jo en ide om hvor ufattelig effektivt det hadde vært om man klarte å inkorporere et snev av demokrati og en mekanisme som passet på at folket ikke mistet all makt.

Her dukker problemet opp, for hvor ofte vil ikke "eksperters" mening, og ikke minst hva som er i samfunnets interesse, stride mot folkets meninger? Det enkelste eksempelet er håndhevelse av loven. På et rent teoretisk plan er det jo ideelt å utvide DLD og iverksette strengere kontroller. Hva skjer når en ekspert i politietaten bestemmer seg for å redusere fartsoverskridelser med 95% ved å GPS-måle samtlige bilers hastighet? Det kan unektelig rettferdiggjøres økonomisk, det vil gi færre dødsfall, og kun de som bryter loven vil påvirkes av det.

Vi så nettopp DLD bli innført enda majoriteten av befolknignen er sterkt imot, både i vårt og resten av europas demokratier. Er det da lurt å gi opp mer av folkets makt? Et teknokrati ville etter alt å dømme hatt langt lettere for å innføre direktiver mot folkets interesse enn et demokrati, og det er tydeligvis mer enn enkelt nok fra før.

For utviklingsland og land i krise er litt frihet selvagt verdt mat på bordet og fabrikker å jobbe på, men vi er på motsatt side av skalaen. Vi har det mer enn godt nok, og jeg vil ikke ofre et snev av frihet for å øke BNP'en eller utvikle infrastrukturen så jeg sparer 15 minutter til by'n i rushet. I mine øyne blir det litt som å jobbe 7-timersdager og tjene 50 mill, for så å skulle øke arbeidsmengden for å tjene mer.

Men for all del, så lenge vi har en skuddsikker mekanisme som ivaretar folkets stemme hadde det vært fantastisk å norges politikere i kø på NAV.
Vis hele sitatet...
Dette er et jævla godt poeng egentlig...

Hva om "politikerne" ikke fikk lov å lempe på ting som menneskerettigheter, samt at i ting som vil gå utover enkeltindivider med utgangspunkt i å "sikre" oss, vil kreve folkeavstemning?