View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Teknokrati er en styreform hvor eksperter tar avgjørelser for folket i stedet for politikere (eller defineres ekspertene da som politikere? Samme det egentlig, dere sjønner poenget).

Jeg har ikke satt meg noe dypt inni styreformen, men for meg så virker det som en bedre styreform enn den vi har pr. i dag. I stedet for at en gjeng med apekatter skal bestemme alt vi gjør, kan vel vi sette eksperter på feltet til å bestemme det, og drite i folkets mening? Folk er uopplyste uansett...

I stedet for at hvermannsen skal bestemme over økonomi og diverse annet de ikke har satt seg inn i (eller bestemme hvilken apekatt som skal bestemme det), kan vel eksperter på feltet bestemme det? Det vil så klart være uvant, og folket vil sikkert aldri akseptere det, men jeg mener det ville vært en god løsning.

Pr. i dag tar vel politikere råd fra eksperter, men har fortsatt siste ord i saken, jeg mener det blir litt feil, eksperter vet best.

I stedet for at politikere skal bestemme om hasj skal være ulovlig, kan vel en gjeng "rusforskere" sette seg sammen og finne ut av det? (Vennligst ikke gjør dette til en legaliseringsdebatt, det ender bare opp i det samme uansett, flesteparten er for, en eller to nisser er i mot fordi kompisen til sønnen til faren til søskenbarnets bestemor tok en overdose en gang).

Jeg kom inn på denne tanken da en kompis postet dette bildet på facebook:


Tanker om teknokrati? Jeg tror jeg har fått fram mine synspunkter godt nok, hvis ikke, spør. Jeg har sikkert oversett noe vesentlig som gjør at teknokrati ikke funker, men da håper jeg dere sier i fra.