View Single Post
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
hvorfor det?

Hvis du var snut, hvordan ville du ha reagert?
"Klart det konstabel, se gjerne over bilen min (jeg har jo ikke noe å skjule)?"
- Du tenker kanskje "jaja, fyren virker grei, men jeg tar en kjapp kikk likevel, i tilfelle han prøver å lure meg."
Kanskje du ser over litt fort og gæli, og ikke ser noe suspekt med en gang, og lar fyren gå. "Han var jo grei medborger og viste sin uskyld, sende ham videre og lete etter storfiskene"

kontra

"Føkk deia snutepikk, brenn i hælvette din skinkerytter ! FRISTEEED ! Hakke gjort noe ulovlig jeg !

Klart blodpumpa di øker noen hakk nå, og at du VIRKELIG vil få tatt denne fyren, koste hva det koste vil ! Han har attpåtil krenka deg, så din "lille hevn" vil bli søt når du endelig får tatt han for noe!


Tror jeg går for scenario 1. Du vil kanskje bli overrasket over hvor ofte det kan funke. Men såklart: Ligger stashet helt åpenlyst, er det samme hva du svarer. Bruk sunn fornuft og litt iq når du gjemmer varene, og ikke se bort til der varene ligger når du prater med politiet, så vil nok ting løse seg enklere.

Mange stonere er for tøffe i trynet og henger seg opp i paragrafer når onkel kommer. Bare der skjønner de at du har tatt deg bryet med å sjekke opp slikt, og kan bruke det som argument mot deg.

Lat som om du er en helt ordinær borger uten for mye kunnskap om ting, og du vil bli sluppet fri raskere.
Vis hele sitatet...
Hva med scenario 3 isteden?
"Nei, altså, ikke for å være vrang, men jeg er veldig opptatt borgerrettigheter og individuell frihet, så dersom du skal foreta noe inngrep mot min person må jeg nesten be om en lovhjemlet begrunnelse. Det er en ideologisk begrunnet prinsippsak og ikke noe personlig mot deg. Dessuten har jeg egentlig ikke tid til å vente på at du går gjennom bilen min med finkam, særlig hvis det ikke er noen grunn til det."

Det går faktisk helt fint an å si nei til en forespørsel fra myndighetene uten å oppføre seg som en fjortenåring.