Tråd: Hvilepuls
View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pengui, så da trenger ikke TS få undersøkt dette så kjapt da? Kan sikkert vente til jul?
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann, og overhodet ikke det standpunkt jeg forfekter, se nedenfor, der jeg kommenterer samlet (det samme kan utledes fra mitt opprinnelig sitat/min opprinnelige kommentar).

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle kardielle abnormaliteter bør vel undersøkes så fort og effektivt som mulig, uavhengig av historikk? Og en allmennlege uten spesialisering har kanskje ikke like stor forutsetning for å gi en adekvat diagnose? Ja, jeg er bastant. Men det er faktisk indikasjoner her som burde fordre videre utredning, og som nevnt tidligere; uten å kjenne verken sykehistorikk eller helsetilstand. Du skriver videre "hva om kan være lavt stoffskifte og normal sinusbradykardi?" "Hva om" er nøkkelen her. Selvsagt er det kjempegreier om det "bare" er det du nevner som er endelig diagnose, men dette er jo bare to mulige hypoteser. Hva om dette er er alvorlig kardiell lidelse som fastlegen ikke kan avdekke, som kan ha en alvorlig innvirkning på pasientens helse? Min bastante mening er at dette må utredes. Er det en bagatell er det ikke noe som er bedre enn det.
Vis hele sitatet...
Det burde gå klart frem av mitt sitat og svar at det springende punktet her ikke er om trådstarter burde vente til julaften med å ringe fastlegen sin: Det er om man automatisk kan konkludere med at trådstarter skal til en kardiolog, og ellers bedrive allmennlegeshopping inntil han finner en lege som vil henvise ham. Jeg gjentar for ordens skyld det siterte:

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg anbefaler sterkt at du krever å bli henvist til kardiolog (hjertespesialist) snøggast råd, og får en grundig utredning av tilstanden. Mye mulig du blir utstyrt med et apparat for å ta et 24-timers EKG. Sier fastlegen din at dette er tull, går du til en annen lege - aller helst til privat legepraksis eller privat hjerteklinikk.
Vis hele sitatet...
Videre skriver du "uten å kjenne verken sykehistorikk eller helsetilstand": Nettopp, en oppgave som naturlig tilfaller fastlegen/en allmennlege, før henvisning til eksempelvis kardiolog vurderes. Trådstarter kan stå på legemidler som forårsaker bradykardi, for alt vi vet!

For øvrig skriver du jo selv at '"Hva om" er nøkkelen her'. Mine (tre!) hypoteser er jo potensielle funn som fastlegen kan avdekke, og i kombinasjon med EKG som viser sinusbradykardi (ellers ingen funn fra supplerende undersøkelse/sykehistorie), danner de jo temmelig sannsynlig etiologi.

Selvsagt kan det være noe annet som er den faktiske årsaken, men det kan det "alltid" være – etter den argumentasjonen må alle pasienter henvises. For øvrig "kan det" være trådstarter har en CNS-svulst som gir økt vagustonus som forklarer bradykardien. Kanskje vi, for å sikre effektiviteten i utredningen, bør henvise til nevrokirurg i samme slengen?
Sist endret av Pengui; 22. juli 2017 kl. 00:17.