View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mener ikke være kjip her, men det er realiteten. Du kan være heldig å få jobb hos en som vektlegger personlige egenskap eller jobberfaring mer enn karakterer men veldig ofte så er det mange søkere på populære stillinger. Det som ofte skjer da for å lette jobben til de som står for ansettelse er at det raskt blir foretatt grovsortering. Feks på basis av snitt.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva du baserer dette på, men jeg kan i alle fall si jeg har totalt motsatt oppfatning. Som Siv.Ing. student(shoutout til Myoxo) med et snitt på rundt C danket jeg ut mange A-studenter fra UiO, NTNU og andre steder pga. søknadstekst, CV og at de vet studiet er hardere enn en "vanlig" informatikkgrad. Jeg vet dette da flere sjefer har sagt det rett ut.

Videre tenker jeg om grovsortering basert på snitt to ting: kun idioter gjør det, og store selskaper som f.eks DNB som drev med dette før har nå vendt denne metoden ryggen. Det gjelder både meg og folk jeg kjenner at karakterer har lite å si da ingen har særlig høyt snitt men har fått jobber med god lønn og mange søkere, i stor grad pga. samme forhold som meg. Ting nummer to er at slik grovsortering kun kan gjøres av de som ikke vet hva de driver med, for jeg vet ikke med deg, men jeg har møtt latterlig smarte og flinke folk uten utdannelse eller med utdannelse og dårlige karakterer. Et selskap som ikke tar seg tiden til å gjøre mer enn grovsorteringer på karakterer følger ikke med, og vil ikke holde hodet over vann særlig lenge da det vitner om en totalt useriøs omgang med hvordan de velger folk.