View Single Post
Det er skrevet mye om mangt i denne tråden, så jeg skal holde meg til et litt snevrere område.

Mange har anbefalt trening. Hobbyer har også blitt nevnt. Du sier du plages med selvtillit i sosiale settinger, og en form for identitetskrise - kanskje tilknyttet cannabis, kanskje ikke. Mentalment skrev en god tråd om identitet i sammenheng med cannabis, som du kan finne her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=171040

Kort fortalt trenger du referanser til din egen identitet - referanser til hva du som individ knytter din egen identitet opp mot. Om dette er hasj, fotball, studier eller svømming har ikke noe å si, det er hvilke opplevelser og ferdigheter du føler du besitter innenfor valgt referanseramme som betyr noe.

Gå inn i deg selv, finn ut hva som gjør deg til deg, og spør deg selv: Er dette personen jeg har lyst til å være? Dersom det ærlige svaret er ja er det omgivelsene det er noe galt med, og det eneste å gjøre med det er å bytte omgivelser (flytte).

Dersom svaret er nei har du en spennende tid i vente. Dette betyr altså at problemet ikke er eksternt, men internt. Mao, noe må forandres fra innsiden. Den enkleste måten å gjøre dette på er å finne noe du kan skape en ny eller sterkere identitet på bakgrunn av, ofte en hobby eller en ny studieretning. Nå kommer det jeg opprinnelig startet innlegget for å skrive.

Mange har anbefalt trening. Hobbyer har også blitt nevnt. Det er veldig mye enklere enn man tror å kombinere disse to - trening trenger ikke nødvendigvis å være løfting av vekter. Personlig synes jeg vektløfting er noe av det dølleste som finnes, utrolig repetitivt, lite givende (med mindre man kun er ute etter forbedret fysikk) og rett og slett kjedelig. Ved å tenke litt utfor boksen finnes det mange aktiviteter hvor hovedformålet er fornøyelse og biprodukter er en veltrent kropp og økte serotonin- og dopaminnivåer. Altså økt energinivå og ofte bedre selvtillit.
Finn en aktivitet du liker og gå skikkelig inn for å bli flink i dette. Klatring, sky-racing, down-hill-sykling, paragliding, elvekajakking, fallskjerm, longboarding, skating, BMX, fotball, håndball, basket - alternativene er endeløse. Mest sannsynlig kjenner du noen som driver med en aktivitet du kunne tenke deg å prøve. Mange liker veldig godt å introdusere personer til en aktivitet de liker, da dette gir dem en god mulighet til å vise seg fram. Spør om du kan være med, det verste som kan skje er at de sier nei.

Det trenger heller ikke være noe fysisk, det viktigste er at du finner en substitutt for å ruse deg. Rus går direkte inn og stimulerer belønningssentrene i hjernen din, og fjerner derfor mye av behovet for sunn stimuli. Skal du slutte med cannabis er det en stor fordel å ha noe annet stimulerende å bruke tiden sin på.

Du er i en sensitiv alder, og dette er saker og ting som går seg til. Det du opplever nå er veeeeldig vanlig, faktisk går de aller fleste gjennom noe lignende. Lykke til!