View Single Post
Oppdatering 5

Er for tiden i militæret, men har fortsatt litt på prosjektet nå som jeg er på perm





Har "hacket" (kan jeg kalle det en hack?) frontpanelet på forsterkeren slik at jeg kan bruke av/på knappen og lese av temperaturen inne i kabinettet på volum displayet.

Koblet til en arduino og lagdet en egen "shield" som styrer to 7-segment displayer og leser temperatur.

Kode

//The two lights do not light up, broken?
//Display and tempread works, but temp is off by 3 degrees 

#include <SevSeg.h>

SevSeg sevseg; 

int var = 0;
int sensPin = 15; //Analog pin 1
int temp = 0;
int light1 = 2;
int light2 = 3; 
float sensorValue = 0;
float celsiusValue = 0;


void setup(){

  pinMode(sensPin, INPUT);
  
  pinMode(light1, OUTPUT);
  pinMode(light2, OUTPUT);
  
  digitalWrite(light1, LOW);
  digitalWrite(light2, LOW);
  
  byte numDigits = 2; //Number og displays
  byte digitPins[] = {5, 6}; //Displaypins
  byte segmentPins[] = {7, 8, 9, 10, 11, 12, 13}; //Segments: A,B,C,D,E,F,G,Period

  Serial.begin(9600);
  sevseg.begin(N_TRANSISTORS, numDigits, digitPins, segmentPins);
  sevseg.setBrightness(5); //Blinking 
}

void loop(){
  var = 0;
  while(var <= 100){ //Take 100 measurements
    int sensorValue = analogRead(sensPin); //Reads voltage on Pin A1
    float kelvinValue = (((sensorValue / 1023.0) * 5.0) * 100.0); //Convert sensorValue to kelvinValue
    float celsiusValue = kelvinValue - 273.0; //Convert kelvinValue to celsiusValue
    temp = (temp + celsiusValue);
    sevseg.refreshDisplay(); //Refresh display. Do not let this be interrupted by delays etc
    var++; 
  }
  temp = ((temp/100)-3); //Average temperature and fine tuning
  Serial.println(temp); //Prints average temperature to serial 
  sevseg.setNumber(temp,0); //Prints average temperature to display
}
Har i tillegg koblet til volumhjulet, som er en slags enkoder, men har ikke funnet på noe smart å bruke den til :P

@GreenRay




Oppdatering 6

Da har jeg fått montert hovedkortet og strømforsyningen. Nå mangler jeg kun å lage nytt lokk med hull til vifter og feste til hdd, og et lite feste til skjermkortet.

Vurderer å handle inn ny hardware. Skjermkortet bråker noen fryktelig og jeg tror det er noe galt med hovedkort (har litt problemer med å boote av og til)

Vurderte å styre viftene med volumknobben, men det ble litt for avansert med pwm styring på arduino


Det går akkurat, på millimeteren å få på lokket
Den gullfargede knappen til høyre er på-knappen og displayet viser temperatur. Arduinoen får strøm via intern usb


Det er trangt, men det går! Så lenge ikke alt smelter på grunn av varmen da...


Viftene og harddisk skal festes i lokket

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 7. september 2016 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.