View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Vet du hva jeg tror da? Jeg tror som oftest det er mennesker med svak psyke og psykiske problemer som søker rus, og problemene kommer deretter.

For eksempel - Jeg tror at et velstående menneske fra et velstående miljø ikke har de samme bivirkningene av et gitt stoff X sammenliknet med et menneske som har opplevd omsorgsvikt, vold i hjemmet, fattigdom, ensomhet, uavhengig av hvilket psykoaktivt stoff som blir inntatt. Majoriteten av rusbrukere tror jeg er fra sistnevnte, som gjør sammenlikningen umulig.

Du skriver alt med måte. Det er DIN definisjon at "røyke hver dag" blir for mye.

La meg stille spørsmålet annerledes. Du har 7 joints til disposisjon per uke. Du kan enten velge å ta en hver kveld før du skal legge deg, eller du kan ta alle 7 på en lørdag. Hva er verst, og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Det kan du godt tro men det er ikke nødvendigvis riktig. Man har hatt den teorien men nyere forskning mener mange som får psykiske problemer ikke hadde fått de om det ikke var for hasjrøykingen. Det er ikke noe å legge under noe stein at mange som sliter psykisk bruker rus som selvmedisinering, men
hvis du er på rusinsitusjoner, psykiatriske avdelinger og rehabiliteringssentere vil du se og lære at rusutløste psykoser og problemer knyttet til høyt forbruk av rusmidler er noe som rammer alle mennesker fra alle samfunnsklasser og type bakgrunn.

Du kan godt tro at det er flere fra fattige familier med omsorgssvikt som begynner å ruse seg men forskning her i Norge har funnet at det er flere ungdommer på vestkanten i Oslo som røyker hasj enn på østkanten. Det betyr ikke at ingen på vestkanten kan ha dårlige hjem men de er privelegerte sett i sammenligning med østkanten hvor man vet det er mer fattigdom, vold og omsorgssvikt. Du kan godt tro at det bare er min definisjon at å røyke hver dag er for mye men også det er noe forskere har kommet frem til.

Man MÅ ikke røyke enten 7 joints samme dag eller en joint hver eneste dag. Det er ikke en relevant problemstilling fordi man har friheten til å kunne velge å røyke to joints hver helg eller syv joints i året om man heller vil det. Hva jeg tror eller du tror er heller ikke relevant når det fins mye forskning som slår fast at mye røyking kan gi psykiske problemer som ellers ikke hadde oppstått og at cannabisrøyking gir høyere risiko for psykose. Er ikke så mye å diskutere videre..