View Single Post
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Ghettoclown: enig i det med "jobbsøker klubb/kurs. Typisk ett sånt, hva faen skal vi finne på tiltak og som de i tillegg etterpå kan bruke som argumentasjon når du ikke får jobb; "DU har ikke vært flink nok til å benytte det flotte jobbsøker tiltaket vårt.
Att de derimot tilbyr deg jobb som norsk lærer er vell ikke så ille? Heller en tillitserklæring.
Vis hele sitatet...
Eller er det et eksempel på misbruk av aktivitetsplikten? Hva tilsier at en 20 åring uten fullført vgs bør jobbe som norsklærer? Er det ingen faglige vurderinger som bør komme inn i bildet? Ønsket om integrering er jo i sto grad knyttet til god språkopplæring, da bør man kunne forvente kompetansekrav til de som skal besørge opplæringen.

Sitat av subscribe Vis innlegg
This. Jeg kan ikke se noen "åpenbare" årsaker til at et sånt tilbud avslås av en i din situasjon.

At du fikk tilbud om en jobb bør du være takknemlig for i seg selv. At du fikk tilbud om en jobb som i aller høyeste grad er givende og respektert, for så å avslå den av åpenbare årsaker, gir ikke så mye mening for meg.
Vis hele sitatet...

Om noen sliter med å finne sin plass i arbeidslivet, og ikke har fullført vgs tror du en jobb som norsklærer vil bidra til å bygge ham opp eller ned?

Å skulle gå inn i en stilling der du kanskje ikke noen som helst faglige forutsetninger for å lykkes og hvor din kompetanse får direkte påvirkning på fremtiden til dine elever kan være et tungt lodd å bære.

Jeg vil si at det var svært voksent gjort å takke nei til jobben. Ikke bare bør en slik jobb reserveres for folk som faktisk er utdannet norsklærere, de bør også ha spesialkompetanse på å lære norsk til fremmedspråklige.

Sitat av kallisti Vis innlegg
Kjenner selv folk som jobber med å lære nyankomne asylsøkere norsk uten å ha lærerutdanning. Vi snakker her om å lære dem det mest grunnleggede, ikke transitive og intransitive verb eller komma ved foranstilt og innskutt leddsetning. Jeg vil anta at empati og sosiale ferdigheter er langt viktigere enn lærerskolen eller norsk hovedfag når det gjelder denne typen opplæring. Det er godt mulig du ikke egner det til den type jobb, men det er i så fall ikke fordi du hverken er lærer eller tolk.
Vis hele sitatet...
Huff det var ikke lystig lesing. Vi må og bør kvalitetssikre slike posisjoner. Språkopplæring er så viktig for deltakerne at det er ikke en oppgave som kan fylles av tilfeldige personer med tilfeldige kvalifikasjoner.

På norskopplæring som i annen utdanning, vi må stille krav til lærerne og til at de har nødvendig kompetanse, det er eneste måten vi kan kvalitetssikre prosessen.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du blir jo ikke født som uteligger eller rusmisbruker. Enten har du vært i arbeid/gått på skole og kunne kontaktet fastlegen før du ble for dårlig, eller du har omsorgspersoner rundt deg (foreldre f.eks.) som kan tale din sak. Jeg har diverre vanskeleg for å se at folk faller fullstendig utenfor. En ting vet jeg, det er at mange faller utenom fordi de har hund som NAV ikke vil støtte. (lest i avisa hvis noen ønsker kilder).

Fikk du tilbud om jobb som lærer, så ta den. Det viser vilje og interesse. Takler du ikke jobben, vil det fort vise seg og du blir tilbudt noe annet. Du kan ikke vere kresen når du er på tiltak. Jeg har sagt ja til alt NAV har tilbudt meg, og har difor fått støtte hele veien.
Vis hele sitatet...
Hva er det du sier Ivar? At du ikke tror at det finnes mennesker som ikke har ressurspersoner rundt seg? Eller at du ikke tror det finnes mennesker som har falt så grundig at de har mistet både egenverd og kraften til å ta vare på seg selv? Du tror ikke på det?

Neivel, så da er det friluftsmennesker som er uteliggere? Fordi de trives så forbanne godt under åpen himmel? Eller tror du at de som er uteliggere har valgt det fremfor et ordinært liv fordi det passer bedre deres naturlige rytme?

Er du virkelig så blasert der du sitter omringet av A4 livet ditt at du ikke makter å engang tenke tanken på at ikke alle lever slik du gjør? Og du føler at om noen ikke gjør det så kan de takke seg selv?

Jeg prøver virkelig å tenke nøye gjennom hva du egentlig sier her, jeg prøver å tolke innlegget ditt på forskjellige måter men jeg finner ingen annen måte som passer.

Ifølge deg så får uteliggere enten fikse opp selv eller bare ringe sin far og mor eller en av sine mange venner og be om hjelp, eller så får de bare slutte å klage å klare seg selv for da har de bevist valgt "friluftslivet"?

Sitat av Skepty Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vel med den linken så faller jo mye av grunnlaget for diskusjonen bort. Så får en jo ellers bare krysse fingrene for at saksbehandlerne hos nav faktisk både har lest dette og forstått og tatt innover seg hva dette betyr.

Nå vil jeg likevel benytte sjansen til å undres over denne aktivitetsplikten og hva den egentlig betyr for brukerne og for de lokale nav kontor.

Er det målbar effekt av aktivetsplikt, og er det reelle innsparinger forbundet med aktivitetsplikten eller er aktivitetsplikt en måte å støtte opp under mantraet "alle skal opp om morran"?

Fra linken du la ut:

Reaksjoner ved brudd på aktivitetsvilkår
Sosialtjenesteloven gir adgang til å redusere stønaden ved brudd på vilkåret om aktivitetsplikt. Brudd på vilkåret kan også få andre konsekvenser enn å redusere stønaden. I denne vurderingen skal det tas hensyn til årsaken for brudd på aktivitetsplikten.

Hvis konsekvensen er at stønaden skal reduseres, så er det en betingelse at stønaden ikke reduseres til et uforsvarlig lavt nivå. Dette innebærer at sosialhjelpsmottakeren må ha tilstrekkelig med midler til å kunne dekke de aller mest nødvendige behovene som mat, strøm og boligutgifter.

Andre konsekvenser ved brudd på vilkårene kan være kortere utbetalingsperioder, utbetaling av stønad til andre eller å gi stønad i form av varer og tjenester.
Vis hele sitatet...
Er det noen som mottar sosialhjelp som får midler utover det som skal gå til å dekke "de aller mest nødvendige behovene som mat, strøm og boligutgifter"?

Hvilke poster på sosialhjelp er det nav kan trekke om noen ikke møter på aktivitetsplikt? Brukerne får vel i stor grad hjelp til livsopphold og evt. bolig/strøm. Nå står det jo at brukerne skal beholde livsopphold og støtte til bo og strøm. Hva er det nav da kan trekke? Jeg skjønner ikke helt dette.

Er det gjort noen målinger som viser effekten av innføring av aktivitetsplikt? Hvilke innsparinger har det medført? Hvilke økte kostnader har det medført?
Sist endret av random67489; 7. september 2018 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.