View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jukser du på eksamen i VGS og blir tatt, vil eksamen bli annullert og ved sannsynlighet vil du bli nektet å ta eksamen i faget før om et år. Dette kan også gjelde lillebror.

Jukser du på høyere utdanning og blir tatt, er konsekvensene de samme men du utestenges fra alle akademiske institusjoner som gir poeng eller har avtale med lånekassen i ett år (full NOKUT sperre, kan ikke bli tømrer lærling en gang).

Jeg har aldri hørt om at det er noen forbindelse mellom høyere og VGS utdanning. Altså om du jukser på VGS mens du studerer på høyere utdanning, og blir tatt på VGS fusk, kan jeg ikke se hvordan dette skal ha en konsekvens for nåværende studieløp.

Risikoen for deg er med andre ord lav. Verre med lillebror. Om han studerer på VGS nå, vil han sannsynligvis få utdannelsen utsatt ett år.

Merk at det ikke er noen nasjonale regler for juks på prøver og tentamen, om lillebror blir tatt kan skolen "frikjenne ham" det er kun du som vil få føle noen konsekvenser (han var aldri oppmeldt på eksamen, så du har jukset på eksamen og han har jukset på skolen).

Jeg tror ikke han blir tatt. Den største risikoen er at noen som kjenner lillebroren din også tar eksamen og er der samtidig. Om det er skriftlig eksamen bør det være grei skuring.

Dette er jo selvsagt moralsk forkastelig og en fullstendig mangel på respekt av akademisk integritet. Du har ellers full forståelse fra meg om at i konkurranse med resten av verden så må du gjøre det som er best for deg selv, selv om det ikke alltid er riktig.