View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke, jeg leser ganske mye forskjellig i mediene om feminisme. Me må leser jeg kanskje mer av det enn de fleste. Man må jo nesten være interessert i å sette seg inn i nyansene for å få dem med seg. Men ja, det er alltid noen som skriker høyere enn andre og de er ofte ikke de som har lest gjennomtenkt å komme med.
Vis hele sitatet...
Du er ikke den eneste som leser mye av det, og all den tid jeg får mer ut av andre medier, kan du vel si deg enig i at om en person lessr VG, DB, AP, NRK og Tv2, så er det en klar slagside for det sensasjonelle? Faktisk til punktet der det er kontraproduktivt. For min del holder de i massevis, men hele denne diskusjonen er for min del på så mange måter fjern, at mitt eneste bidrag kan være et skråsyn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ser poenget, men som sagt synes jeg likestilling blir litt teknisk. Når vi diskuterer det, kommer i fort inn på lover og regler, og se, kvinner velger dette og menn velger dette. Fint det, men kan det ligge kulturelle ting til grunn som styrer dette valget i retninger som ikke nødvendigvis er så heldige for individ og samfunn? I ytterste konsekvens så velger menn å ikke gå til psykolog og tar heller livet av seg. Det er et flåsete eksempel, men illustrerer at det er litt enkelt å si at sånn, like muligheter, likestilling oppnådd. Det er den grøfta jeg opplever at man ofte havner i når man reduserer feminisme til likestilling.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ha gått glipp av nyanser i min raske gjennomlesning, men slik jeg har forstått det har du selv "redusert" feminisme til likestilling? Anførselstegn kun fordi jeg faktisk ser det som det høyeste mål - et samfunn der medfødte egenskaper, være det seg kjønn, hudfarge, legning eller noe annet er grunnlag for bedømmelse uten at man kan noe for det eller diskrimingering er irrelevant. For å være skarp - om ikke likestilling er målet til feminisme, hva mener du det er?

Sitat av *pi Vis innlegg
Det du skriver om skole og karakterer burde vi ha en egen tråd på om jeg skulle gått inn i. Den utviklingen som skjer der tjener hverken gutter eller jenter på, og det er meningsløst å diskutere hvem som taper mest. Nok et eksempel på at dette ikke er et nullsumsspill.
Vis hele sitatet...
I en tråd der likestilling anno 2019 diskuteres, virker det for meg som en naturlig del av det. Dersom man skal tillate diskutere hvor feminisme er og har vært, må man diskutere hvor den skal. Om man er 78, 48, 28, 18, 8, eller ufødt så treffes alle av premisset for diskusjonen. Det jeg gjorde, var å vise til forskning og tilfeller der kjønn treffer menn utilbørlig hardt, og at dagens fokus er feilplassert. Det vil bringe med seg problemer, og all den tid jeg ser poenget med at rigide kjønnsroller for menn bringer problemer... Så mistenker jeg at som for kvinner som fikk fjernet en dobbelstandard ovenfor seg ledet til bedre levekvalitet, så tror jeg vi kan se det samme hos menn. Om menn ikke blir fortalt de er utilrådelig priveligert av sitt kjønn fordi eldre menn tjener masse penger, kanskje de ikke trenger psykolog? Kanskje de ikke trenger psykolog om de dømmes likt som kvinner i retten for trafikkforseelser(som i artikkelen er nevnt fordi kjønn er irrelevant). For all del, her har jeg to eksempler med psykolog, og jeg er absolutt ikke imot at menn må være mer åpne for å motta hjelp. Men jeg tror ikke at å gjenta at menn må innse egen sårbarhet hjelper de som sliter med en følelse av urettferdig behandling i skolen eller måter de argumenterer på internett.