View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så lenge feminisme er såpass langt unna å bli oppfattet som et entydig begrep, så orker jeg ikke å kalle meg det lengre. Det er såpass mange selvproklamerte feminister jeg ikke under noen omstendigheter vil identifiseres med. Dette til tross for at synspunktene mine egentlig sammenfaller veldig med ordbokdefinisjonen av feminisme. Etymologien i ordet gjør det jo heller ikke noe lettere å banke inn ordet som et rent likestillingsbegrep. Kanskje et annet ord (entropisme?) faktisk kunne vært fordelaktig for mange av dagens feminister.
Vis hele sitatet...
Hva med egalitarisme? Eller likestillingsforkjemper? Jeg sitter i samme båt som deg, hadde null problemer med å kalle meg feminist når jeg var tenåring. Likestilling er jo en flott ide, man må jo være en komplett idiot for å ønske å se sine mødre, søstre, venninner og kjærester undertrykkes slik de blir i enkelte andre land. Men etterhvert som årene gikk og jeg registrerte at lønnsgapet kun var en myte, at menn faktisk blir diskriminert i både utdanningssystemet og domstolene, og at feministene i politikken og samfunnsdebattene hovedsakelig kun er interessert i å mele sin egen kake og å tie ihjel sine motstandere med stygge hersketeknikker så mistet jeg sansen for dem. Holdningskampanjen Ban Bossy ledet av sjefshykleren Beyonce (mannen hennes Jay-Z kan bruke ordet "bitch" i majoriteten av låtene sine, men andre menn kan ikke bruke ordet "bossy" lol) og mannehateren Zara Larsson er to gode eksempler på hvordan dagens toneangivende feminister er totalt ute på vidda. Ulrikke Falch som hudfletta en eller annen veltrent kvinnelig blogger for å bidra til kroppspress (åpenbart pga. hun var sjalu på kroppen hennes) og noen måneder senere ble sammen med analsex-entusiasten "blodprinsen" fra Ex On The Beach er et annet eksempel på hykleri fra toneangivende feminister.

tl;dr
Om man er opptatt av reell likestilling bør man kalle seg egalitarianer, likestilingsforkjemper eller noe lignende.
Om man kun er opptatt av kvinnekamp og å gagne kvinners stilling i samfunnet så bør man fortsette å kalle seg feminist.
Sist endret av SkurtNilsen; 26. september 2019 kl. 23:50.