View Single Post
Er ganske enig. Jeg røyker ikke selv, men leser debatter, og har ikke så mye annet argument enn at det er opp til brukeren selv å bedømme sin egen rusbruk. Og jeg synes det er veldig ironisk at staten legaliserer alkohol, som er et mer skadelig rusmiddel enn marijuana og hasj.

Uansett, så synes jeg de debattene oftest preges av fanatisk iver enn saklig debatt. Og de som har noe saklig, er ofte veldig ensidig, prøver ikke å gi rom for tvil, men vet best over alle på jord. Det blir ikke saklig debatt ut av slike holdninger.

Selv om man er aldri så for legalisering, så må man se begge sider av saken! Hvis man klarer å debattere for sin kjernesak ved å forstå motparten, da har man mye større sjans for å nå igjennom med budskap. Hvis man setter opp steinvegger, så vil man ikke klare å overbevise andre.

For min del, tja, man kunne kanskje legalisert, men det store problemet jeg har er at staten da egentlig tilgjengeliggjør for rusrelaterte skadevirkninger, og etisk sett skjønner jeg at de ikke kan stå inne for det. Og da blir den store selvmotsigelsen at alkohol jo er legalisert. Så jeg er i konflikt med meg selv, og det er staten (eller de personene i etatene som bestemmer hva som er lov og ikke) sin skyld. Det er veldig vanskelig å vite hva som er etisk riktig og ikke.

I det store og hele ville jeg hatt mer kunnskap om psykisk helse i skolen, sånn at mennesker vokste opp med mer kunnskap om rusmidler. Da kunne man i prinsippet legalisert -alt-, da hadde det blitt mye tryggere å bruke rusmidler, for folk hadde vært mye mer klar over skadevirkninger og risiko.

Når det kommer til livsfilosofi, så er jo rusmidler en del av naturen, og en del av vår menneskelige natur. Det er naturlig å ville utforske, også mentalt. Så det er jo på en måte uetisk å bare stenge denne delen av vår natur ute. Men likevel, hvis alle skal gå rundt og bruke lsd, ecstasy og røyke bong hver eneste dag, så skjønner selv de mest fanatiske pro-legaliserere at det ikke går i lengden. Et samfunn består ved at flest mulig møter opp og gjør en jobb til faste tider. Og jeg tror de aller fleste ikke klarer å håndtere rusbruk på et jevnlig nivå og likevel oppfylle og stå i en ansvarsfull rolle. Noen kan kanskje det, men ikke alle.

Men, jeg skal ikke være blind for at, i jobber der det kan kreve en ekstra boost av energi, i visse perioder, og hvis man har hodet med seg og innsér skadevirkningene, så kan det brukes som en ressurs. Ta tunge fysiske yrker som ikke krever så mye ansvar og tankevirksomhet. Da kan jo visse rusmidler være en ressurs. Men! Bare hvis man vet hva som kommer etterpå og klarer å sette av tid til å takle ettervirkninger! For alle rusmidler har jo ettervirkninger. Det er det samme som mat også, spiser man for mye fet mat, så blir man overvektig og øker risiko for hjerte- og karsykdom. Alt kan være en ressurs, men også en last. Dette burde også de som jobber med det her tenke på. Og vi burde lære om det i skolen, å holde oversikt over sine vaner og adferd for å vite når man skal sette grenser.


Og siden vi ikke har kommet så langt enda, at vi ikke lærer noe som helst om det her i skolen, i hvert fall ikke nok, så er det kanskje best å ikke legalisere enda. Men -hvis- marijuana og hasj blir legalisert, så tror jeg ikke jeg blir lei meg for det. Grunnen til det er at det er et mye mildere rusmiddel enn alkohol.


Det er mange nyanser til debatten. Men ja, det er også vanskelig å finne saklige meninger i kommentarfelt. Så de som har greie på det, bare pakk det inn i saklighet og gjør grundige poeng. Man behøver jo egentlig ikke innrømme bruk en gang! Man kan bare si at "jeg har jo prøvd på fest for lenge siden som alle andre har" eller lignende, hvis det skulle være nødvendig. Man kan bare lene seg på andres opplevelser. Og det går an å ha meninger om rusbruk selv om man ikke bruker selv. For dét er hva de som jobber med det her vektlegger, jeg tviler veldig sterkt på at de sitter og puffer og vurderer om dette er noe alle andre skal få lov til. De legger analyse, forskning, filosofi og adferdsmønster og sikkert mange andre faktorer til grunn, så dét er hva folk burde fokusere på.
Sist endret av Nature Spirit; 2. september 2019 kl. 19:02.