View Single Post
Sitat av discorebel Vis innlegg
Er godt informert om risikoene med tidlig bruk av cannabis, men merker at hjernen begynner å bli ferdig nå og tror at jeg er i fasen der jeg "lander" på vilken person jeg er
Vis hele sitatet...
Med all respekt å melde kompis, det der er bare tull.

For det første så blir hjernen aldri "ferdig" (utviklet). Den er under utvikling gjennom hele livet vårt, men det er noen perioder det foregår ganske mye mer enn ellers. Én slik periode er helt i starten av livet, en annen er fra tenårene og langt inn i 20-årene. Det er naturligvis til en viss grad individuelle forskjeller, men selv om du som tenåring "føler" at du endelig er "voksen" så er det et medisinsk faktum at hjernen din ikke er det. Sosialt og samfunnsmessig er du myndig og regnes dermed som "voksen", men dette er konstruerte strukturer. Fysiologsik sett regner man at utviklingen og forandringene i hjernen begynner å roe seg ned når man når 25-års alderen, og det er ekstra stor risiko forbundet med cannabismisbruk frem til da.


Sitat av discorebel Vis innlegg
Er rimelig sikker på at jeg har både adhd og angst, da disse to ligger i familien (så godt som alle har det).
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at du har rett og at du har både ADHD og angst, men hvorfor lar du ikke fagkompetent, medisinsk personell ta den avgjørelsen? Dra til legen din og forklar problemene du sliter med og fortell om familiehistoriken. Da vil du bli utredet skikkelig, slik at folk som faktisk har peiling på det de driver med kan avgjøre hva det er som feiler deg. Når de har gjort dét, så vil de gi deg riktig behandling/medisin og sørge for at du får akkurat den hjelpen du trenger. Det må jo være uendelig mye bedre enn å måtte misbruke et illegalt rusmiddel man vet kan ha en negativ påvirkning på utviklingen din, og som kan gi deg kjipe problemer resten av livet ditt. I tillegg kan det godt hende at selvmedisineringen din bare er bensin på bålet for det du allerede sliter med. Hasj kan meget vel enten forverre angsten din, eller så kan hasjen i det hele tatt være selve årsaken til at du har angst.

Du sier at du føler at du begynner å bli voksen. Hvis det er tilfelle er det på tide at du tar ansvar som en voksen person og drar til legen for å få en skikkelig vurdering og behandling av probleene dine. Å bare fortsette med "selvmedisineringen" er kun å lure seg selv, og er et forsøk på rettferdiggjørelse ovenfor deg selv for å fortsette misbruket ditt.