View Single Post
Den absolutte hovedregelen ved vold mot offentlig tjenestemann er ubetinget fengsel av en viss lengde. Om du for eksempel forsøker å slå en politibetjent må du regne med en ubetinget fengselsstraff rundt 18-30 dager i min erfaring.

I ditt tilfelle er saken mer alvorlig enn det.

Du skallet en ordensvakt som bare var på jobb. Man kan diskutere om han burde tatt tak i deg på den måten, men reaksjonen din vil retten etter alt å dømme anse som en kraftig overreaksjon, selv om man aksepterer at vakta handlet uklokt eller utilbørlig. Du vil bli bedømt som om du var edru. Å skalle noen er en voldshandling med en viss alvorlighet, som har stort skadepotensial. At volden er rettet mot en ordensvakt som er på jobb vil ofte anses som skjerpende, men også ellers vil det regnes som skjerpende at volden fant sted i beruset tilstand på offentlig sted. Alt fra betinget fengsel til samfunnsstraff og ubetinget fengsel vil være aktuelt. Magefølelsen min er 30-60 dager enten betinget eller ubetinget fengsel isolert sett.

Så skallet du til en politimann. Dette er mer alvorlig enn det tenkte forsøket på vold jeg nevner over. Jeg tror ikke at et sted mellom 30-120 dager ubetinget fengsel for en springskalle mot politimann er urealistisk.

At du tidligere er straffet for vold og ordensforstyrrelser vil anses som skjerpende, det kan også dommen for narko, men det er mindre relevant.

Oppi dette kommer eventuelle formildende omstendigheter. Her kan psykiatri, familie, rehabiliteringssituasjon og en tilståelse for eksempel være aktuelt.

Erkjenner du straffskyld vil du bli innrømmet en viss strafferabatt. Du stiller neppe særlig sterkt i spørsmålet om vold mot offentlig tjenestemann, der blir du så godt som garantert dømt. For volden mot ordensvakten blir du sannsynligvis dømt, gitt at det var flere edrue ordensvakter inkludert fornærmede som så deg skalle ned vakta.

Jeg skriver ganske generelt. Men jeg ville blitt svært overrasket om du ikke dømmes til ubetinget fengsel. Jeg har ikke sett så veldig mange dommer for vold mot offentlig tjenestemann som fører til noe annet, og da var det som regel lang liggetid.