Tråd: Hacking
View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Skal ikke vi heller forsøke å la være med diskusjonen om terminologien hacking vs. cracking? Det er som regel slik disse trådene ender opp, og det er det pokker meg ingen som er tjent med! Hvorvidt du kaller det cracking, hacking eller hoppeslott er imho revnende likegyldig, det er kompetansen og kunnskapen som er det som teller.

Jeg la ut linkene til de sidene av en veldig god grunn: det var for å gi et lite innblikk i hva som kreves for å forstå hva heartbleed innebærer i detaljer, og jeg hadde håpet at vi kunne fortsette diskusjonene på en slik måte i stedet for å diskutere terminologi eller påpeke i hvilken grad trådstarter er kompetent eller ei. Tror at det er mer givende, og kanskje inspirerende for andre til å kunne lære seg programmering - det er tross alt der mye av kjernen i det hele ligger. Blir du en god programmerer som forstår mye av det som foregår i minnehåndtering og gjerne litt kompilator så har du grunnlaget for å forstå mye av exploits, og ikke minst å kunne reprodusere proof-of-concepts.

Vi har jo et annet tema som har blitt overfladisk diskutert i denne tråden, og det er muligheter for å hoppe ut av en virtuell maskin for å nå ned til bare-metal på serveren. Her er det muligheter for både en god diskusjon. Jeg vet noe om dette, men jeg utfordrer noen andre til å komme med en kanonbra post enn så lenge!

Det jeg derimott ikke synes er greit vil være direktelinker til exploits som kan kjøres av hvem som helst. Målet her bør i så fall være å lære, og det krever faktisk innsats.

My two cents.
Sist endret av m0b; 26. april 2014 kl. 03:56.