View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en samboer som jeg ser ikke har et helt sunt forhold til alkohol.
vi har vært sammen siden h"n var 16 og jeg 17. Jeg er nå 20, snart 21 og h"n 19. Når h"n var 17 begyne h"n å drikke. Det tok en stund før jeg innså at det var mer i det enn bare ha det gøy.

må også nevne at personen også sliter med ganske alvorlig depresjon. og går nå til behandling hos DPS.

drakk i begynnelsen gjerne et par ganger i uken. ukedager og helga. det gikk som regel i en halvliter ungdomssprit typ 20%. den ble h"n ganske full av. og gjorde dette en god stund. Så begynte jeg å innse at det var et problem og prøvde å "moderere" mengden og hvor ofte. Har drokket veldig variert i 2 år men de siste 3-4 mnd har det vært en gang i uken. Det var da h"n fikk anti depp av legen og legen sa max 1 gang i uken.

Men problemer er hvor raskt h"n drikker og formålet. det blir som regel hjemme foran TV. så blir h"n så lei og trist når h"n er full. men h"n sier han liker å drikke og at det er gøy.

Det er ganske åpenbart at alkoholen er en chill tid når h"n stresser med angst og depresjon. så h"n sier at det er det eneste som gjør h"n glad. men jeg ser hvor mye lavere bunnen er når h"n er full.

h"n prøvde å ta livet sitt en kveld jeg gikk ut for å røyke. da var h"n full og hadde egentlig lagt seg. Så jeg skulle ut å røyke en joint. Men fikk så dårlig magefølelse og gikk inn mye tidligere enn forventet.

Og da sto h"n på badet med barberblad og masse blod. Det var ikke så dypt at jeg ringte ambulansen men jeg plastret det opp og trøstet h"n til h"n sovnet.

etter det ble sagt hos legen fikk h"n sykemelding fra jobben da det gjør angsten og stresset verre. det skulle være en pause for å se om det hjalp men det gjor det ikke. så h"n ble innlagt på psyk. var der inne i 1mnd. men pga korona var det lite aktiviter og satt for det meste på rommet.

Jeg besøkte så ofte jeg kunne. der fikk h"n diagnosene alkoholiker, anoreksi og moderat depresjon. Kom ut etter 1mnd med henvisning til DPS.


Og når h"n drikker klarer h"n ikke å slutte før det er tomt. så nå kjøper h"n bare et par øl. Men h"n er ganske skrøpelig så blir ganske påvirka av det. Men kommer ofte med ideer om hvordan H"n kan skaffe mer. Drikker opp 1øl på et par min så de forsvinner raskt.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan hjelpe h"n å bli bedre? Alkohol suget er der hele tiden og når tanken på å drikke har lagt seg i hodet forsvinner den ikke.