View Single Post
Jeg tenker at det må sees i sammenheng med hva man vil formidle og hvorfor.
Om man for eksempel skal beskrive en gjerningsmann i avisa, slik at man kan identifisere vedkommende, så kan man ikke kalle journalisten eller politiet rasistisk fordi de nevner at gjerningsmannen er mørkhudet. Det er vanskelig å unngå det dersom man er nødt til å beskrive noen.

Dersom man drar en negervits eller bruker hudfargen mot dem, som for eksempel ved å nekte dem tilgang til et sted på grunn av hudfargen, da er man kanskje rasistisk.

Dessuten har jeg også lagt merke til at eskorte-damer gjerne spør om nasjonalitet før de ønsker å treffe en kunde. Jeg antar det har sammenheng med diverse sykdommer og lignende, men det kan kanskje oppleves urettferdig for de mørkhudete i noen tilfeller.

En annen ting jeg også lurer på av og til; Hvis en mørkhudet person og en hvit person står i et mørkt rom, og man påpeker at det er vanskelig å legge merke til den mørkhudete personen fordi det er så mørkt, så fremlegger man jo bare fakta. Man ønsker ikke at den svarte skal ta seg nær av det. Samme situasjon kunne vi jo sagt om rommet var lyst og i samme hudfarge som et hvitt menneske, da er det lettere å se det svarte mennesket. Er man da rasistisk mot det hvite mennesket? Neppe, jeg antar at den mørkhudete personen vil reagere i begge tilfeller: Det er vanskelig å se en mørkhudet person i et mørkt rom. Det er lett å se en mørkhudet i et lyst rom.....

Det handler altså om hvordan den mørkhudete legger det opp til selv. Om jeg var svart og hatt den samme personligheten som jeg har nå, ville jeg gitt totalt faen i om man kalte meg neger, fordi det er jo fakta. Jeg ville også selv dratt negervitser.
Sist endret av Dataskjerm; 24. februar 2021 kl. 01:09.