View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Så vidt jeg vet så må alle som har blitt tatt i å ha gjort noe kriminelt og blitt dømt skyldig for dette avgi både fingeravtrykk og DNA.
Jeg visste dette da jeg en gang ble tatt for å ha bestilt rusmidler fra utlandet. Fikk 5000 i bot og betinget fengsel i 2 år. Plutselig kom 2 politibetjenter på døra og ville ha DNA-et mitt.

Jeg er egentlig imot dette, men det positive er at det da blir vanskeligere å gjøre noe kriminelt i fremtiden uten å bli tatt pga. At de har nettopp ens DNA.

Helt enig, men igjen om man så mye som spytter rett utenfor en bank og helt tilfeldig den banken blir ranet, å de finner dna'et ditt ved banken så blir man mistenkt med engang. Noe som bare skjer i film, men det kan skje.

Jeg er ening att man må gi fra seg DNA om det er en seksuell forbrytelse. Det støtter jeg fullt ut.
---------

Rart. Det måtte ikke jeg, så vidt jeg kan huske.
Kan hende man kun må gjøre dette når forbrytelsen er ekstra alvorlig, slike ting som gir ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder. Eller kanskje de allerede hadde bilde av meg, siden man alltid må ta bilde ved søknad om pass og ID-kort.

Lurer på om man må ta fingeravtrykk og gi DNA også når man har gjort noe kriminelt, men var utilregnelig.

Vil ikke hjelpe deg i det hele tatt. Det er jo allerede en bruker som har sitert lovdata hvor det slås fast at har du gjort noe kriminelt som har medført fengsel så kan du ikke nekte. Prøver du å nekte kan de bruke tvang.

Heller vær sint på stortinget som ga politiet rett til å ta DNA-prøve.

Rettelse: Bare å være mistenkt i en sak gjør at man ofte må avlegge DNA-prøve.
Bare tenk på hvor mange aktive seriemordere USA fortsatt ville hatt om man ikke hadde vært pliktet til å avgi DNA-prøve.
Vis hele sitatet...

Jajo, lovdata/lovboka på nett lyver jo ikke. Var bare det att jeg syntes det var jævlig rart att de plutselig skal innhente dna fra en sak som er 9mnd og 11mnd og pluss minus noen dager. Husker att det var dagen før cupfinalen 2013 vertfall.

De sa det var greit att jeg ikke avgidde dna den gang. Men så kommer jeg fra en plass der mine slekninger er veldig godt likt bland politiet. Jeg var møkkdritings der jeg dro til en fyr med ei flaske. Ja jeg er fullstendig klar over att det ikke er greit, og ja jeg vet jeg ikke kan legge skylda på att jeg var møkk dritings all skyld er på meg.
jeg vet det ikke er greit, ble dømt til fengsel for vold med særdeles farlig våpen. Har ikke hatt en eneste sak på meg siden. Slitt med psyken etter hendelsen, virkelig gått inn på meg, har gjort allt for å legge det bak meg, men så ringer purkhelvette og drar dette opp igjen.

MEN. Når det er sagt, i rettsaken så var vitnet i rettsalen hele tiden, noe ett vitne ikke skal være, de skal komme inn når de blir kalt inn. Vitnet sa att hen aldri så hvem som slo, jeg kan ikke huske att jeg slo eneste beviset de hadde var att jeg hadde kjøpt en flaske med champagne, noe flere hadde gjort den samme kvelden.