View Single Post
Sitat av noguhso Vis innlegg
Haha det er klart, men du får ikke fuckings fengsel for å stjele en loff? Kanskje jeg ikke vet nok eller har lest artikkelen om loffetyven som fikk 2 år i fengsel av dette?
Vis hele sitatet...
Nei, men at du har stjålet en loff gjør at du er dømt for straffeloven §321

'Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.'

Da har de altså lovhjemmel for å ta DNA dersom de vil.

Jeg ble DNA-registrert fordi jeg kjørte 120 i 100 sona, og kun fikk bot. Her også 'kan' fartsovertredelser straffes med fengsel, som ble brukt som lovhjemmel.

Poenget mitt er at de kan lovlig tvinge deg, ikke at de gjør det.

Sitat av 420master Vis innlegg
Enig med noguhso, bare fordi lovbruddet i sin natur kan straffes med fengsel, om det i dette tilfelle «mange nok» hørtes veldig søkt ut.

Det er alvorligheten som avgjør og ikke lovbruddet i seg selv.

Da hadde det stått at de har hjemmel til det ved kriminelle handlinger.

Men; husker de var hjemme hos meg, kom på overraskelses besøk. Pillerusa ut av mitt gode sinn, veldig sløv på rivotril og bikkjebein. Flere uker i strekk. Fikk smått hetta når jeg åpna døra, de ble med inn. Snakket litt, de må ha skjønt det fordi jeg kjente selv at jeg var rusa på piller, og de av dere som har holdt på dette skvipet vet hvor rusa man er da, heldigvis ga de faen tok dna prøven å drod sin vei.

Men at de har hjemmel til dette ved for eks nasking av små summer som loff er hestepiss i liters mål
Vis hele sitatet...
Det er ikke hestepiss i liters mål, loven kan ikke tolkes på andre måter.

DNA kan kreves ved dommer som kan medføre frihetsstraff.

Stjele en loff faller under straffeloven §321 'Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.' og kan altså medføre frihetsstraff, ergo de kan faktisk kreve DNA, selv om du synes og tror det er hestepiss. Hva vi synes og tror er ikke relevant, for loven er ganske A4.
Sist endret av Darkbull; 20. september 2023 kl. 08:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.