View Single Post
Så vidt jeg vet så må alle som har blitt tatt i å ha gjort noe kriminelt og blitt dømt skyldig for dette avgi både fingeravtrykk og DNA.
Jeg visste dette da jeg en gang ble tatt for å ha bestilt rusmidler fra utlandet. Fikk 5000 i bot og betinget fengsel i 2 år. Plutselig kom 2 politibetjenter på døra og ville ha DNA-et mitt.

Jeg er egentlig imot dette, men det positive er at det da blir vanskeligere å gjøre noe kriminelt i fremtiden uten å bli tatt pga. At de har nettopp ens DNA.

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Måtte ta bilde
Vis hele sitatet...
Rart. Det måtte ikke jeg, så vidt jeg kan huske.
Kan hende man kun må gjøre dette når forbrytelsen er ekstra alvorlig, slike ting som gir ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder. Eller kanskje de allerede hadde bilde av meg, siden man alltid må ta bilde ved søknad om pass og ID-kort.

Lurer på om man må ta fingeravtrykk og gi DNA også når man har gjort noe kriminelt, men var utilregnelig.

Sitat av riptheturtle Vis innlegg
syntes bare att det er jævlig rart att de skal komme 10 år etter hendelsen og ikke tok dna med tvang da jeg ikke ville oppgi dna. tar kontakt med advokat i morgen for å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Vil ikke hjelpe deg i det hele tatt. Det er jo allerede en bruker som har sitert lovdata hvor det slås fast at har du gjort noe kriminelt som har medført fengsel så kan du ikke nekte. Prøver du å nekte kan de bruke tvang.

Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette er helt riktig, jeg måtte avgi mitt Dna en gang i 2014 og prøvde å stritte imot dette. Det hjalp særdeles dårlig og jeg måtte ikke avgi dna, de bare tok det fra meg. Tror det var 4 stykker som holdt meg da de stakk en qtips i både munnen og nesen min. Jeg var ikke så fornøyd, og siden den dagen så har jeg ikke vært så positiv til politiet. Hvis du blir tatt med inn så skal du faen være sterk for å motstå, og to politimenn blir fort til 8 hvis du gjør motstand.
Vis hele sitatet...
Heller vær sint på stortinget som ga politiet rett til å ta DNA-prøve.

Rettelse: Bare å være mistenkt i en sak gjør at man ofte må avlegge DNA-prøve.
Bare tenk på hvor mange aktive seriemordere USA fortsatt ville hatt om man ikke hadde vært pliktet til å avgi DNA-prøve.
Sist endret av einsteindragon; 20. september 2023 kl. 05:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.