View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mnja.. Jeg er nok helt for at drapstrusler trenger å ytres i det offentelige (eller privat - det er jo heller ikke lovlig). HVis noen truer meg på livet av en eller annen grunn - så er det ikke greit. Om det skal være lovlig å stå på torget å skrike "død over Bearass", "Den som dreper Bearass skal få en million" etc. - så er det et samfunn jeg ikke er keen på leve i.

JEg regner med at Xasma og trådstarter fremdeles mener at drap/voldtekt/tortur etc bør være ulovlig. Men det skal være lovlig å true med slike ulovlige ting? Jeg ser ikke helt greia.
Vis hele sitatet...
Vennligst ta med deg stråmannen til en annen åker. Som jeg sa, må vi skille mellom akseptable og straffbare handlinger, det er ikke to ting av samme sak.

Om du synes det er bedre at dødstrusler går i det stille bak din rygg, får være din preferanse, men da har du heller ingen mulighet til å si imot slike ytringer. Graven åpner dessverre ikke for å svare på ting som ble sagt bak ens rygg før truslene ble utført, så hele argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Heller redd med mulighet for å svare for seg enn død, vil jeg påstå.

Men så til hvorfor dette er et horribelt bakvendt utsagn. Du har snudd hele problemet, og ser kun handlingen som blir utført, nemlig trusselen. Hele problemet idag er at vi ikke behandler grunnen til at folk ytrer trusler, vi bare straffer de når truslene kommer. Man putter fingrene i ørene så fort ordet "trussel" kommer opp, og tror det stopper, istedenfor å behandle problemene som gjør at truslene oppstår. Trusler på en annen persons liv kommer ikke kun av at man er uenig, det kommer av en mangel på rettledelse i folkeskikk, og straff lærer de dessverre heller ikke folkeskikk.