View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Håper dette blir en suksess. Hadde vært tidenes Rocky historie.

Jeg lurer litt på hvordan dette skal konkurrere med kunstig intelligens? Jeg skjønner at det rent tekniske er vanskelig å formidle til en lekman, men om du kunne dommet det ned til noen enkle argumenter hadde det vært interresant å vite hvorfor dette skal være mer banebrytende enn for eksempel kunstig intelligens prosjektet til google. Hva er fordelen med din programmering kontra kunstige nevroner?
Vis hele sitatet...
Dette her kan jeg snakke om i en evighet, så jeg må bare ta kortversjonen:

Det klarte jeg selvfølgelig ikke. Så her kommer kortversjonen, så er det en lang babbling under:
AI brukes til å løse helt spesifikke oppgaver, stort sett knyttet til klassifisering av bilder, sykdommer, tekster etc. AI er enda ikke brukt i industrien til styring av roboter - men roboten kan faktisk allerede bruke AI som del av systemet. Dette er faktisk en av de tingene som snart vil bli integrert i systemet i form av klassifisering av objekter i 2D bildestrøm. Hvis AI identifisere et kjøretøy som er <row,col> i bildet, kan man med hjelp av avstandasmåling plassere kjøretøyet i 3D beslutningsgrunnlaget. Om systemet eksempelvis skal brukes til å forfølge en bil i en biljalkt, vil dette være hovedgrunnlaget for valg av rute. Men selve styringen og planleggingen for å komme dit - den vil enda være gjort av konvensjonelle deterministiske algoritmer.

Litt babbel:


“AI”, eller maskinlæring, er i praksis stort sett snakk om kunstige nevrale nettverk. Det finnes andre former for AI, som genetiske algoritmer og svermintelligens.Men 99% av tiden er det altså snakk om neural networks - mest populær er vel convolutional neural networks. Dette er imitasjoner av hjernen (neveroner som fyrer eller ikke fyrer, i lag etter lag). Convolutional er faktisk modellegert etter synsnervene i øyet, som vi vet ganske mye om. Når dette først ble testet ut ble helt overlegne resultater oppnådd).,

https://medium.com/machine-learning-...n-2fc4faa7bb63

Måten man bruker AI på er at man mater et slikt nettverk (som kan være skrevet i alt fra haskell til C++ - men mest populært python) med treningsdata. Man trener dermed systemet til å eksempelvis gjennkjenne bilder (input = pixler), diagnostisere sykdommer (input = kroppens variabler) - hva du enn kan tenke deg. Men enda du kan trene en AI til å gjøre hva som helst, er det enda bare denne tingen den kan gjøre. Det er en spesifikk kunstig intelligens. (Når vi utvikler en generell kunstig intelligens er det stor sannsynlighet for at det er over for oss. Det er dette Hawkin og Musk adverte og adverer mot.).

Men enn så lenge er altså AI veldig spesifikk - mest av alt brukt til å identifisere ting i et bilde, kjenne igjen annsikter, biltyper, lese skrift etc.

Det å faktisk styre noe med AI, er enda noe som er på det helt eksperimentelle stadiet. NVIdia er i bresjen der, men det er enda langt unna å bli brukt i industrien, såvidt jeg vet.

Men, uten å ta helt av her, la meg bare skyte inn at det jeg nå skal til å forklare - hvordan styringssystemet vil bli mer atferd-orientert enn prosdeyre-definert, åpner faktisk for et perfekt utgangspunkt for å down the road begynne å eksperimentere med nettopp AI til navigasjonsbeslutninger.

Det vi dog trenger for å uvikle noe sånt er treningsdata - så får AI kan implementeres må det være hundrevis av enheter i aktiv service rundtom, alltid samlende data som senere kan brukes til trening.,

Og la meg legge til en ting som er veldig fundamentalt i besvarelsen av problemstillingen din:

Systemet mitt er ikke banebrytende teknologisk!

Ingenting er i nærheten av Googles Deep Mind, f.eks. Det dette prosjektet har som gir det livets rett, etter min vurdering, er simplisiteten og dets generiske natur. Systemet kan brukes til å inspisere og senere vedlikeholde hva som helst, hvor som helst. All teknologien nødvendig ligger allerede fritt tilgjengelig for alle og enhver - det å sette det i et system som er robust og fleksibelt nok til å levere en kritisk tjeneste til eksempelvis oppdrettsnæringen eller redningstjenesten.
Sist endret av Tøffetom; 28. september 2020 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.