View Single Post
Du poster det som tilsynelatende er en helt vanlig trace. Du synes den ser suspekt ut. Hvorfor? Nei, det kan du ikke si sikkert. Du har bare en vag mistanke om at den er rar. Basert på denne vage mistanken antar du at noen har tukla med trafikken din. Hvem skulle det være? Jo, kompisen til en fiende du har som jobber for en ISP. Og hvorfor skulle denne fienden din ønske å tukle med trafikken din? Jo, sånn at han kan overvåke deg, finne ut hva du tenker og planlegger og intimidere deg ved å vise at han vet hva du driver med.

Det var en ganske lang kjede! Hver ledd har ganske mange antakelser. Ingen av antakelsene er spesielt åpenbare, naturlige eller sannsynlige. Og alt stammer altså fra en traceroute som er... helt normal.

Se det fra mitt perspektiv her. Prøv. Sett deg i min kontorstol som leser, og se det med mine øyne. Hva fremstår som mest sannsynlig? At du ikke har filla peiling på hva du babler om og ser spøkelser ved høylys dag, som så ufattelig mange andre før deg...
eller
... at denne fienden din overbeviser en kompis om å bruke en tilgang han neppe har til å fuske med nettrafikken din for å få informasjon som han uansett ikke ville fått tilgang til slik at kompisen kan ytre noen vage trusler når du går ut med søpla og dermed legge igjen spor som du ikke helt vet hva er og som uansett ikke ville vært der om noen faktisk snappa opp infoen din.

Hvis du synes det er rart at vi tror du er paranoid på bakrunn av dette, så er du antakelig paranoid.