View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Har lest så mye legaliserings debatt nå at jeg ikke husker hvorfor cannabis er ulovlig. Kan noen her skrive det som er mest negativt med cannabis?
Vis hele sitatet...
Problemet er folk som misbruker det, spesiellt ungdommer.

De fleste blir bare presentert med det offentlige synet de får fra skole/foreldre/politi: at dette er noe svineri som vil ødelegge livet ditt, ingen nyansering, ingen forklaring på hva det faktiske problemet er, bare "hold deg unna, det er narkotika".
Problemet blir da at man får introdusert et helt annet syn fra venner/jevnaldrende/misbrukere, at det er totalt harmløst, guds gave til folket etc som er like tullete som de førstnevnte påstandene.

Heldigvis er det mange som er mye mer nyansert, og sprer mer realistisk informasjon, for eksempel: det er helt greit å ta seg en blås, men ikke gjør det til en vane.

Problemet er at når man er ruset på cannabis er ting som vanligvis er kjedelige, ganske interessante. Tid du ellers hadde brukt på å studere ekstra eller lære noe nytt gikk bort på å sitte fjern og le av noe du ellers ikke finner morsomt. (ja jeg stjelte dette fra randy marsh i south park).

Ungdomstiden er en vanskelig tid (bla bla), og når man heller lærer å ruse seg vekk fra ting enn å konfrontere de så kan det gå nedover veldig fort etterhvert. Dette skjer ikke på et par uker, måneder, men over flere år. Man har gjentatte sjanser på å velge en ny utdanningsrettning på VGS, sier til seg selv at dette skal man klare men så sitter man plutselig der med bongen i hånda og simpsons på tvskjermen dag ut og dag inn.

Det er ikke alltid lett å identifisere disse, og hvem har ansvaret? De er i en fase der de kanskje har forlatt redet ved å ta skole utenbys, ordnet seg hybel og foreldrene ikke har like god kontakt, flere kommer kanskje fra hjem der det ikke var så bra, eller foreldrene hadde en veldig passiv tilnærming av oppdragelse.

Mine to cents er at man bør øke tilbudene, ungdomsklubber, workshops (data, idrett, utflukter i natur) ting unge kan få en mestringsfølelse fra og komme seg vekk fra denne "det er ulovlig, de er nå unge voksne og bør ta ansvaret selv, de har selv valgt å være idiot" mentaliteten som ser ut til å regjere. Desverre er ofte slike tilbud det første som forsvinner i revidering av kommunale budsjetter etc.. folk burde innse at det er gode investeringer for fremtiden, økt produktivitet er noe av det mest verdifulle et samfunn kan jobbe mot.
Klart er det langt i fra alle som kan identifisere seg med situasjonene jeg har skrevet om her, men de som ikke gjør det må slutte å tro at de er fasiten på hvordan ungdom har det, folk er forskjellige.
Sist endret av Dodecha; 6. mars 2014 kl. 00:43.