View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dagens aktuelt hadde rusforsker willy pedersen med som debattant. Jeg anbefaler å se den, selv om den var irriterende kort og deltakerne fikk langt fra sagt alt de hadde på hjertet.

Argumentet fra motstandersiden gikk mest på følelsene, ruskonsulenten (som hadde personlig erfaring fra misbruk selv, cannabis, amfetamin, exctasy) spillte på det at de svakeste ville kommet dårligere ut av en legalisering som motstandersiden fremdeles mener er synonymt med økt tilgjengelighet. Pedersen henviste saklig til tall vi har fra land som allerede har legalisert og siktet oftest til de amerikanske statene colorado og washington sine modeller, foruten da stig mortensen(? navnet ble nevnt veldig raskt av debattleder Ole torp) nevnte Amsterdam. Willy pedersen svarte med hva som mest sannsynlig er cedro rapportene som viser lav kontinuansjonrate av cannabisbrukere (Flere begynner året det blir legalisert, men desto flere slutter å bruke det etter fyllte 30-35år i årene som følger, totalt sett minsker antallet kroniske brukere, kilde).

Ruskonsulenten henviste fremdeles til de svake i samfunnet, uten reelle tall bygger han på en påstand, at de svakeste vil komme værre ut.

Personlig mener jeg at med inntekter fra slikt kontrollert salg (21 års grenser, vinmonopol lignende ordning) skal i stor grad øremerkes til oppbygging av rusomsorgen.
Politiet vil også kunne frigjøre ressurser til mer ordentlig arbeid, Riksadvokat Tor-Aksel Busch har tidligere uttalt at mye av oppklaringsstatistikken kommer fra mindre Narkotikalovbrudd, så det er rom for å si at politiet er politisk motivert til å fortsette forbudet om jeg skal være frekk nok til å si at noen politifolk henter inn god statistikk på enkle arrestasjoner.
Sist endret av Dodecha; 6. mars 2014 kl. 10:58. Grunn: skrivefeil