View Single Post
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Beklager at jeg beskylte deg istad, men det var noe med måten du ordla deg på. Og jeg pleier ikke å lese dritt som dette, da jeg synes det er nærmest irriterende, å se hvordan enkelte få er...
Vis hele sitatet...
Hvorfor beklager du deg i første setning, for deretter å fortsette neste setning med å slenge dritt om innlegget mitt?

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, det er ikke en straffeplass, men det er et sted der en skal legge frem sin sak, og deretter få forkynt på hvilken måte og hvor lenge en skal gjøre opp for seg, etter samfunnets lover og regler.
Vis hele sitatet...
Nettopp, (der en kan legge fram sin sak).

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Er det også "smålig", hvis dommeren henger seg opp i om han vil sitte naken, kanskje ta en runk hvis han føler for det, når de mest groteske bildene vises? Eller kanskje å vise fingeren når han er uenig i noe med dommeren?
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig ikke greit, men dette som du ramser opp har heller ingen relevans i forhold til ikke å ville være tilstede og å ha på seg caps. Det er, som du skjønner, en vesensforskjell mellom å ha en caps på hodet og dette andre som du kommer med her.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg synes dommeren tok det veldig mildt, og det samme gjør det norske rettsapparat generelt. I USA hadde han fått noen hundre dollar i bot for hver gang, han hadde prøvd. Samme hvis han ikke sier "sir". Og noe lignende hadde også skjedd i de fleste europeiske land.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at en god og erfaren dommer ikke ville brukt mer energi på å irettesette en person som åpenbart ikke er ved sine fulle fem. Fyren tror tross alt at han er en leiemorder for en internasjon gjeng. Dommeren i Ålesund utøvet altså en slags maktdemonstrasjon overfor en person som er psykisk sjuk. Det blir som om normalt oppegående skal krangle med en vegg. Hva er vitsen, når partene ikke er på samme planet? Dette burde den profesjonelle parten ha skjønt.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og en bør ha såpass respekt for det som skjer i en norsk rettssal, at en gidder å ha av seg lua. For det er der alt blir satt i praksis, av det de folkevalgte (de på stortinget) har bestemt. Og dette har vi også indirekte bestemt, i gjennom våre stemmer.
Vis hele sitatet...
Javel. Du vil altså kreve respekt, også av psykisk sjuke personer. Det virker ikke særlig fruktbart. For psykisk sjuke lever gjerne i sin egen verden.


Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det som virkelig er ille, er at noen måtte be han ta av seg lua! For den innlæringen er det tydeligvis noen som har forsømt tidligere. Det samme gjelder respekt for andre, og dems liv.
Det er mulig du ikke har skjønt dette, med dette sier en god del om en persons evne til å høre på andre, og vise respekt for andre. Og det er helt riktig av dommeren, "å kneppe han ned en del hakk"! Og når jeg leser hva du har skrevet her, så tror jeg den dommeren vet noen tusen ganger mer om respekt, psykologi, personlighet og Norges lover, enn det du gjør! Og jeg tror at han vet hva som er det beste i rettsaken, han og lovboka styrer. For å si det slik: Det er ikke akkurat "ferskinger", som blir satt på slike saker!
Vis hele sitatet...
Klarer ikke å se at det du skriver gir noen særlig mening. Igjen: At en profesjonell aktør som dommeren bruker halve dagen på å irettesette og krangle over bruk av caps med en psyk, fremfor å få belyst en alvorlig kriminalsak, det er bare fjernt.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, hva vil du kalle han, annet enn et kryp? Har du forslag til handlinger damen skulle ha gjort, for å forsvare den tiltaltes gjerninger?
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig ikke så stort behov for å kalle den tiltalte for noe som helst. Verden er full av slike hendelser, utført av mental ustabile personer, hver eneste dag og til alle tider. Hvorfor skal jeg bruke energi på å ta hva disse menneskene gjør innover meg? Jeg aksepterer at slik er det, og gjør noe annet og mer konstruktivt.

Presiserer igjen at denne konkrete saken er et eksempel og at jeg lurte generelt på hva en dommer/et rettssystem faktisk kan kreve av en hvilken som helst tiltalt i en hvilken som helst sak.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg er ikke så sikker på, at den figuren har evnen til å skamme seg over det han har gjort!
Hva med at tiltalte har av seg lua, av respekt av de etterlatte og det norske rettsapparatet? Men jeg frykter, at den dyssosiale taperen der, ikke har evnen til å føre respekt for noen eller noe.
Vis hele sitatet...
Gir det deg mye som menneske å skrive nedsettende ord om et menneske du kjenner gjennom noen spalter i avisene og et par TV-innslag? Hvis du først skal henge deg opp i all verdens urettferdighet, så kan du vel kanskje begynne å feie for egen dør. Eller er du så ufeilbarlig at du kan dømme alt og alle?


Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg håper han må stå der, som et ikon på det han har utført. Håper han ser akkurat hva folket synes om han også.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nå ikke du vet hva et ikon er. Og selvfølgelig vet denne tiltalte hva folket synes om han. Det er derfor han ikke kan utholde å være i rettssaken, og derfor han forsøker å gjemme seg bak en caps.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tror ikke du har vært borti så mange dyssosiale mennesker!
Sjekk ut han "svigermors drøm" her.

Kom deg ut i rekruttskolen og ler deg å bli voksen!
Vis hele sitatet...
Igjen, en slags dårlig hersketeknikk du benytter her. Det gir ingen mening i en diskusjon, men du får sikkert noe ut av det, men det vitner jo bare om at du ikke så rå på å formulere deg saklig.

Sitat av Eralis Vis innlegg
Hva er problemet med at noen bler bedt om å ta av seg capsen? Er ikke det ren folkeskikk da? Ble selv bedt om å ta av meg capsen en gang jeg satt å spiste i messa på en rigg i Nordsjøen av en litt sær boreleder, men det er ikke værre enn å ta den på etterpå?
"Flere gang i løpet av dagen kom det til konfrontasjoner mellom mannen og dommeren. Til stadighet måtte mannen bes om å ta av seg hette eller caps som han skjulte ansiktet med." - Det er snakk om en drapsmann her. Selv mener jeg han burde gjøre som han blir fortalt, da det ikke er værre enn å ta av seg hodeplagget sitt.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er det vel ikke noe problem. Og det er jo folkeskikk. Men tiltalte i denne saken er antageligvis ikke på samme planet som mer oppegående mennesker, og da virker det fjernt at en dommer bruker masse tid på å ta capsen av hodet på en som tror han er med i en ultravoldelig internasjonal gjeng, framfor å komme til bunns i saken og dømme tiltalte.

Sitat av Eralis Vis innlegg
Jeg hadde ikke reagert om dommeren hadde tatt frem en saks å klippet av han hetta engang.
Vis hele sitatet...
Tror du at du hadde du reagert når tyskerjentene ble skamklipt etter krigen?
Sist endret av ÆØÅ123; 12. februar 2014 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.