Tråd: Typisk norsk?
View Single Post
Kosmopolitt
Trådstarter
62
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hei,
Hva ønsker du å endre teksten i åpningsinnlegget til?
Hvis det ikke endrer hele essensen i tråden, så kan jeg eller andre moderatorer/Crew endre innlegget for deg. Send PM eller legg inn en post her med ny, ønsket tekst.
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg kunne egentlig vært sløyfet: "utfra ditt ståsted og din erfaring.". Det er altså tilstrekkelig med "I bunn og grunn; beskriv den typiske nordmannen." i den setningen.

Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg tror det er vanskelig for subjektive personer å beskrive sin begrensede erfaring av 5 millioner mennesker med forskjellig språk, verdier, skikker og tradisjoner på en objektiv måte. Og er det ikke egentlig bedre om vi får lov til å forsvare oss med vår subjektivitet?

Jeg syns både *pi og Sanjar hadde gode beskrivelser av nordmenn. Begge trekker inn hvordan folk fra andre land oppfatter oss, og kanskje hvorfor denne oppfattelsen er feil eller misforstått.

Eksempelvis kom det fram at vi av andre kanxoppfattes som kalde, mens vi, fra vårt subjektive standpunkt, ikke tenker på dette som å være kald men heller som å ha respekt for den private sfæren. Objektivt er vi kanskje derfor kalde av natur, men subjektivt anser vi det samme som å ha respekt for privatlivet.

Min stemme går til subjektivitet!
Vis hele sitatet...
Enig med deg at det er ingen lett oppgave, hehe. Mitt poeng var heller om få et omriss av den alminnelige nordmann. Allikevel tenker jeg at det må være visse særegenheter som man kan trekke ut på et generelt grunnlag. Det som ble sagt om "kald" er en fin eksempel. Annet eksempel kan kanskje være at de er sekulære? Imidlertid finnes det jo også nordmenn som er meget kristne, men de er formodentlig ikke så mange av. I alle fall er jeg glad for den diskusjon som foregår her. Folk kan selvfølgelig få lov til å forsvare seg med sin subjektivitet, men helst ikke være, slik jeg ser det, subjektive til de så store grader at den nordmannen som de beskriver inngår i en mindre gruppe av slike særegne individer.
Sist endret av fyrsteledd; 1. august 2019 kl. 07:22.