Tråd: Typisk norsk?
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det som jeg tror kjennetegner oss, både som et protestantisk/pietistisk land og ikke minst som et fattig bondesamsunn (inntil nylig) er nøysomhet i måten man fremstår.
Vis hele sitatet...
Hm. Tror nok dette var mer slik det var i tidligere tider. Fra plassene der jeg selv har bodd i Norges land kan jeg ikke si jeg har fått følelsen av at det har vært en uttalt pietistisk ånd. Jeg føler det hører til fordums tider. Nå føler jeg nordmenn er en nasjon av individualister, fordi vi har råd til det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke skryte for mye av seg selv, ikke brife med hvor mye penger du har osv. De negative sidene ved det er kanskje det vi kaller jantelov. Selv om vi er stinking rich i verdenssammenheng så har vi et slags ideal om det enkle og nøysomme livet.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig motsatt fra hvordan jeg opplever samfunnet. Vi har kanskje verdens beste levekår og det vises i alt vi gjør og alt vi drømmer om. Vi er blant annet et av landene i verden hvor flest folk eier egen bolig. Og aldri gjennom historien har vel flere unge mennesker eid egen bolig? Det er helt vanlig nå at studenter som knapt har passert 20 år kjøper egen bolig, godt hjulpet av mor og far. Økonomisk smart såfremt veksten fortsetter og helsa holder men ikke spesielt nedskalert og tilbakeholdent. Og moren og faren til 20 åringen har gjerne 2 biler, bolig, hytte og båt. Og reiser til sol og varme minst 1 gang i året, samt på de obligatoriske weekendturene til storbyer rundt i Europa.

Slik jeg ser det er nordmenn blitt oljefeite grådige griser som gladelig forbruker av verdens ressurser uten tanke for at det går ut over alle. Vi flyr mest av alle, vi er blant de verste når det kommer til bilkjøring og vi har fått oppussing som nasjonalsport. I tillegg har vi virkelig lagt ned en nasjonal dugnad i å handle kjøretøy de siste par tiår. Nå skinner det i lakk og krom utenfor annenhver bolig, der hjula blir større, motorene kraftigere og prisene høyere. Og som nasjon er vi jo avhengig av egentid når vi skal på jobb, hvor mange biler ser du med mer enn 1 person når du står i rushen til og fra jobb? Vi har fått så god økonomi at det er blitt naturlig for oss å sette egne "behov" foran samfunnets. For vi kunne jo fint organisert samkjøring på jobben, men vi trenger ikke fordi vi har så god råd.


Sitat av *pi Vis innlegg
Høy grad av tillit har kjennetegnet oss, som et ganske homogent samfunn uten noe særlig overklasse. Det er i alle fall noe vi dyrker litt, dette med selvbetjening på hytter i fjellet og morellboder langs veien. Det er litt typisk norsk.
Vis hele sitatet...
Vi har en oljefeit middelklasse som er veldig bred og favner vidt, det er riktig. Men vi har fortsatt overklasse. Og vi har "taperne". Avhengig av hvem du spør vil du nok høre at det er blitt enorme forskjeller i det norske samfunnet de siste 20 årene. Og skillene er blitt større. Bare de siste årene etter av dagens regjering fikk makten har det blitt ennå større forskjeller på de som har og de som ikke har. Per idag går samfunnet vårt definitivt i gal retning når det kommer til forskjellig levestandard. Snakk med mødre som gjør hva som helst for at barn(a) skal kunne gå i bursdagsselskap. Den samme mora må kanskje si nei til alt av fritidsaktiviteter fordi det ikke finnes penger.


Sitat av *pi Vis innlegg
Vi blir vel ofte oppfattet som kalde og uvennlige, men jeg er ikke helt enig i det. Tror det handler mye om å respektere hverandres private sfære, og ikke trenge seg på. Selv oppfatter jeg overdreven vennskapelighet som litt falsk. Vi har ikke så mange faste uttrykk som "excuse me" og "please" hele tiden, men jeg vil si nordmenn er både vennlige og hjelpsomme når man henvender seg til dem. Kanskje litt det samme som nøysomheten da, at man ikke skal overdrive og gjøre seg til.

Ellers tror jeg vel disse særtrekkene er mer og mer på vei vekk ettersom verden har blitt en del mindre.
Vis hele sitatet...
Ikke kalde? I forhold til hvem, en skilpadde? Jeg har aldri møtt ett mer lukket folk enn mine medborgere.

Har det noen gang hendt deg at en random person setter seg ned og slår av en prat på kafe i Norge? Er det respekt eller er det frykten for å komme nær?

Vi tar fortsatt søndagsturen vår, bare at idag går det i hi-end tur utstyr. Og vinterstid så smører og prepper vi fra lageret av fluorsmurning vi kjøpte inn før forbudet kom, selv til over 1000 kr boksen er det viktig med god glid må vite. Og at det påvirker naturen og er skadelig for for både mennesker og natur er ikke viktig. For jo bedre ski og bedre gli vi har jo fortere kommer vi frem og jo mer har vi å legge ut på sosiale medier.

Igjen nøysomheten den døde da nasjonene fant sitt sorte gull.
Sist endret av random67489; 30. juli 2019 kl. 11:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.