View Single Post
1. Jeg har aldri sagt at min tidligere arbeidsgiver (dette var i 2006-09 for min del) hadde makt til å få noen umyndiggjort, selskapet gikk naturligvis de lovlige veier og via de som har mulighet til å få dette gjort. Eneste min arbeidgiver stod for var å sette søkelyset på de som samfunnet tydeligvis hadde ignorert eller oversett. Dette var selvfølgelig også etter en enorm rekke med forsøk på å få personen selv til å skjønne alvoret med anmeldelser, terminering av abonnement og i noen ganger et par hundre tusen i ubetalte fakturaer.
2. Dette var aldri folk som ble oppringt for utgående salg og som bare ringte tilbake. Dette var i all hovedsak personer som opprettet abonnement, ble mer og mer oppslukt i dette femmsiffra nummeret de kunne ringe og få snakke med en hyggelig stemme, og som til slutt bl så mye sakslogger i kundebildene at floormanager og andre som ikke satt på første- og andrelinje fanget det opp og terminerte abonnementet. En typisk gjenganger blant desse var også ubetalte fakturaer i klassen 40-100k (de ringte tydeligivs dyrere nummer med IP-telefoniproduktet vårt) som som selskapet selvfølgelig måtte ettergi når personen til slutt fikk hjelpeverge (og det var ytterst få som fortsatte å ringe når hjelpeverge fikk tatt litt kontroll lokalt). Mange av de var hyggelige, men helt uten sosiale antenner. Noen fikk vi høre hadde klart å hoppe til en ny ISP før våre betalingsanmerkninger gikk igjennom, og vi hadde også på flere hvor vi fikk inntrykket av at vi ikke var første kundeservice de terroriserte, vi var nok kanskje bare de første som faktisk tok det videre. En husker jeg var freidig nok til å slenge i trynet på oss at det ikke var noe vi kunne gjøre, fordi personvernombudet i bedriften vår hadde vært så dum at hun innrømte at kundebildet hannes etterhvert ville bli anonymsert og dermed ville det bli umulig for oss å vite og loggføre at han fortsatt drev på slik han gjorde. Når jeg må chatte med kundeservice i 2017-2018 så blir jeg fortsatt litt redd på deres vegne når jeg ser de utgir fullt navn, for det var nettopp pga slike loonies at vi aldri gjorde det (strengt tatt kunne vi, arbeidsgiver gav bare beskjed om at vi ikke trengte, og når teamlederen som ansatte ikke tør gi ut sitt navn til super-sinte kunder på oppfølging, så kan du banne på at vi underlinger ikke turte gi ut våre full navn, uansett hvor mange som krevde å få det så fort vi plukket opp røret.

Som en kollega sa når jeg begynte der; Vi snakker med et veldig veldig sært tverrsnitt av den norske befolkning. Ha det i minnet på hver eneste samtale, uansett hvor lang samtalen har vart og hvor hyggelig den personen har vært hittil. Du aner ikke hva som foregår oppe i hodet på folk som faktisk går til det steget og ringer kundeservice.