View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
Som tidligere nevnt var Stefan Löfven også en sterk tilhenger av naturlig immunitet, og du fikk med deg hvordan det gikk? Vi hadde tiltak, og likevel så sprengte vi grensen for folk som hadde behov for respirator. Du heller fortsatt mot en løsning som ville gitt langt høyere dødstall.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen tilhenger av naturlig immunitet framfor vaksine. Jeg har argumentert for at naturlig immunitet er bedre enn vaksine—jeg har ikke argumentert for tiltak som ekskluderer vaksine, dette er dine ord, og du gjør en tabbe i å projektere sort/hvitt-tankegangen din over på andre.

Jeg tror vi kommer ut av denne pandemien med en kombinasjon av vaksine og naturlig immunitet. Jeg har personlig ingen formening om hvem som skal vaksinere seg eller ikke, det er individets valg, men studier foreslår at de som allerede er smittet med coronaviruset ikke bør prioriteres før eldre og syke. Dersom man er under 40 år i Norge har man i følge statistikken 99,993% sjanse for å overleve. Derfor virker det hensiktsmessig å fokusere vaksinen på eldre og de i risikogruppen.
Myndigheten har til en viss grad gjort dette, men i denne tråden blir det diskutert at alle bør vaksinere seg. Der er jeg uenig.

Et motargument til dette er at når man vaksinerer seg så begrenser man også spredningen. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Jeg er bare uenig i at vaksinen er det eneste som begrenser spredningen. Dersom man utsetter å vaksinere seg, slik jeg og et fåtall gjør, er det selvsagt viktig at man tar personlig ansvar for å ikke spre smitten videre. Jeg holder meg stort sett hjemme; jeg holder alltid god avstand til folk; jeg holder alltid munnen tett i offentlige rom; jeg bruker maske når avstanden blir for liten (t-bane, buss); jeg vasker/spriter hender ute i offentligheten.

Når det kommer til hva som er best, naturlig immunitet eller vaksine, er det i følge vitenskapen fortsatt mye usikkerhet. Når det kommer til min personlige immunitet derimot, er jeg ikke usikker. Noe som har blitt tatt opp altfor lite i denne debatten er hvorvidt man kan ta kontroll over sitt eget immunsystem, og det er noe som virker å være et fjernt konsept for de fleste. Da skjønner jeg godt at folk tviholder på vaksinen som en "save all"-løsning. Påstandene mine er basert på det jeg har observert fra vitenskapen i tillegg til mitt personlige forhold til immunitet. Dette poenget er selvfølgelig ikke unikt for meg, det gjelder også deg. Hvis du stadig vekk er syk eller sliter med fysiske eller psykiske plager, så vil dette naturligvis påvirke forholdet ditt til helserelaterte saker.

Det er blant annet på bakgrunn av dette jeg stiller jeg spørsmål til; påstander om at alle bør vaksineres; forslag om tiltak som ekskluderer naturlig immunitet; manglende informasjon om metoder for å styrke immunforsvaret; myndighetene som flagger vaksine som en "save all"-løsning (se f. eks. gårsdagens forside av vg).

Jeg er ikke bekymret for vaksinen eller viruset. Jeg er bekymret for framtiden til landet jeg skal bo i når påstandene mine blir møtt med motargumenter som promoterer grunnlaget for et diktatur. Med andre ord er vi nok ikke så uenige om det som har kommet frem av vitenskap og statistikk, men vi kan være fundamentalt uenige om hva som angår menneskerettigheter og politikk. Idealisten i meg tviholder til prinsipper om at alle har rett til å ta personlige valg om sin egen helse, og tiltakene må nødvendigvis ta dette i betraktning.

Man pleide å si at medisinske råd ikke skulle gis av noen andre enn din egen lege. Det var en grunn til det, og den grunnen er fortsatt relevant.
Sist endret av boblesaft; 13. august 2021 kl. 00:33. Grunn: skrivefeil