View Single Post
Henning Warloe har innrømmet bruk av narkotika mens han var stortingsrepresentant.
Aktor, politifullmektig Anja Perminow Stenersen , mener det skal være straffeskjerpende å være stortingsrepresentant.

Som grunnlag for dette sier hun at det må stilles strengere krav til personer i slike stillinger enn for andre.

Det får meg til å tenke på en annen sak, der en politidama ble tatt for masse narkotika relatert, men til henne ble det stilt krav om svakere straff pga stillingen hun hadde, som hun også kan søke på igjen i motsetning til Warloe som har fått beskjed om at han ikke lenger kan være stortingsrepresentant.

Jeg blir veldig frustrert av denne saken, da jeg mener Warloe fortjener minst like svak straff som en tilfeldig person som innrømmer samme lovbrudd, og hvis det skal være praksis å gi politifolk svakere straffer så syns jeg det skal være praksis blant politikerfolk også..

Wikipedias side om rettssikkerhet og regjeringen.no sin side om likhet for loven påstår at alle skal behandles likt og at rase, etnisitet, kjønn og sosiale stillinger ikke skal være faktorer som tillegges betydning, men dette er kanskje et ideal og ikke noe man faktisk må følge?

Jeg har ventet noen dager på at saken skulle komme opp her, er det ingen andre som har en mening om dette?
Blir han urettferdigbehandlet? burde han bli urettferdigbehandlet?
Skal de som håndhever loven få svakere straffer enn andre, mens de som lager loven skal få strengere?

Hvilke tanker har dere om saken?