View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, er en 18 år gammel gutt som har søvnvansker.

Røyket hasj for første gang for ikke så lenge siden, og siden da har jeg vel røyket i helgene. Legger merke til at søvn er så utrolig mye bedre for meg når jeg har røyket.

Jeg vet det er individuelt, men hvor ofte kan jeg gjøre det her? Føler selv at jeg har utrolig bra kontroll, vil bare vite hvor grensen går.

Til nå er planen å holde det til helgene, men jeg vet at flere av kompisene mine bruker det som sovemedisin.
Spørsmålet mitt er da, burde jeg ty til sovemedisin, røyke hasj eller bare komme meg gjennom nettene med lite søvn? Føler at sovemedisin kan fucke deg over over lenger tid, men har ikke mye kunnskap om dette.
Vis hele sitatet...
Du formulerer jo allerede spørsmålet slik at det er åpenbart hva du selv mener. For å gi deg et konkret svar på spørsmålet vil regelmessig (mis)bruk av cannabis for å sove garantert fucke deg over lengre tid, blant annet gjennom både fysisk og psykisk avhengighet, samt at du ikke får REM-søvn den perioden du er påvirket av det. Vi vet ikke enda helt konkret hva REM-søvn gjør, men vi ser blant annet at de som har vært deprivert for det over lengre tid opplever en REM rebound effect når det ikke lenger hindres, noe som er evidens for at det har en viktig funksjon. Blant funksjonene som er foreslått så er minnekonsolidering langt oppe på listen.

Å ta melatonin for eksempel har ikke vist noen effekt på noen av søvnstadiene, og jeg tar det selv ved behov om jeg ikke får sove og må opp tidlig dagen etterpå. Finnes endel søvnforskere som er kritisk til bruk av melatonin, blant annet fordi det kan påvirke egen utskillelse samt at de dosene folk ofte tar er langt større enn de som produseres endogent. Dermed er melatonin det beste alternativet om du er nødt å bruke et søvnmedikament, men mest sannsynlig vil du kunne fikse søvnproblemene dine med god søvnhygiene og spesielt en fast døgnrytme.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke vanskelig å slutte med for meg. Som vil si at det er individuelt. Cannabis er nice af for å sove. Er ikke noe særlig problem det medfører. Vil heller si at det er et større problem å få for lite søvn enn at cannabis fucker litt med REM søvnen.
Vis hele sitatet...
De nevrologiske mekanismene som gjør det avhengighetsskapende er lik for alle, så selv om det finnes veldig mange nevrologiske faktorer som varierer, blant annet strukturer, antall reseptorer, mengde enzymer osv. vil alle bli avhengig både psykisk og fysisk. Videre er det som jeg nevnte tidligere bred konsensus i forskermiljøet om at REM søvn er svært viktig for kognitiv funksjon og deprivasjon vil gi mange negative konsekvenser, dermed er det et stort problem at cannabis ødelegger REM søvnen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Heldigvis er ikke cannabis alkohol. Så hvis du føler det blir for mye, at d går utover andre ting, er det ikke vanskelig å slutte. Minimalt med abstinenser.. Eneste av abstinenser er at du kan få problemer med å sove, kaldsvetting, humørsvingninger.. og det er HVIS du får abstinenser. Og det får man helst om man røyker 24/7.
Vis hele sitatet...
Dessverre ser jeg både blant tidligere venner og folk på nettet en slik kollektiv fortrengelse av de negative effektene av cannabis. Det gjengående er at ingen er avhengig og at det ikke har noen negativ effekt. Fakta er at cannabis er avhengighetsskapende, og spesielt blant mange av de som bruker det ofte, da det som oftest gjøres for å håndtere en form for depresjon eller angst. Videre har regelmessig bruk av cannabis påvist negativ effekt, blant annet fordi vi har egne cannabinoide reseptorer i hjernen som har en modulerende inhiberende effekt i hjernen. I gruppestudier har man påvist nedsatt kognitiv funksjon etter langvarig regelmessig hasjbruk som vedvarer i over 12 uker etter stopp av bruk. (studieslutt, med overveiende sannsynlig varer disse mye lengre, om ikke for alltid) Blant disse er inhibisjon, emosjonell regulering, arbeidsminne og verbal flyt.

Sitat av travaxa Vis innlegg
Jeg har hatt Imovane, melatonin, zolpidem, zopiclon og seroquel for søvn.
Disse er klassiske medikamenter for søvn, med horrible bivirkninger.
Det er liksom benso-AT light, men helt jævlig att slutte med.

Hasj er null stress att gå cold turkey, det er ikke disse heavy medikamentene.
Håll deg unda pills så gott du kan, er mitt råd.

Du kommer till att bygge toleranse hvis du røyker mer enn en holk om kvelden, så førsøk att ikke røyke dagtid hvis du vill bruke det som sovemedisin.

Hasj funker best for meg, hands down. Har brukt det for søvn i snart 10 år.
Vis hele sitatet...
Igjen den kollektive fortrengelsen. Melatonin produseres naturlig i kroppen for at du skal sove. cannabis produseres ikke naturlig i kroppen har en myriade med andre effekter enn at det hjelper deg med å sove, i tillegg til at det ødelegger en essensiell del av søvnen. Den mer naturlige sammenligningen ville vært å sammenligne cannabis med benzodiazepiner, siden begge har en dempende effekt, virker beroligende og er avhengighetsskapende.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg sovner dårligere de gangene jeg har prøvd å røyke for å sove. Men REM-en min er den samme. Drømmer mye, er utvilt, men kan noen ganger få lett "fyllesyke" når jeg våkner.
Vis hele sitatet...
Du vet ikke hvordan REM søvnen din er med mindre du sover med en EEG koblet til hjernen din hver eneste natt. REM-søvn er ikke synonymt med drømmer, men det er den perioden en oftest husker drømmer fra. Likevel er det slik at du har mange drømmer hver eneste natt, men du husker ikke alle når du våkner.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De færreste som bruker cannabis opplever en slik avhengighet som de over skriver. Høres ut som de er spesielt utsatt.
Vis hele sitatet...
Videre er jeg igjen nødt å påpeke den kollektive fortrengelsen, de aller fleste opplever en form for avhengighet for cannabis, og av de jeg kjenner som begynte å bruke det regelmessig, gjør alle det fremdeles. Nå er det ikke noen forskningsmessig validitet i mine opplevelser, men virker som det er overveiende sannsynlighet for at det er det basert på blant annet anekdoter fra her på freak.