View Single Post
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg tror folk som kritiserer FRP som rasister og islamofober skal gå inn i seg litt og egentlig være lykkelige med at vi i Norge har et såpass moderat ytterlige gående parti i forhold til resten av Europa.

SD for eksempel kan ikke sammenlignes med FRP. Så har man FN i Frankrike og diverse skaprasist partier i Nederland/Belgia som gjør det stort. I Ungarn så har man Jobbiks som åpenlyst mener at jødedommen er den største trusselen Europa har i dag.

Hva har vi? Frp med Sandberg & co. Synes forøvrig Sandberg er en av de mest ærlige og reale politikerne vi har i Norge i dag. Så kan champagnesosialistene klage å syte så mye de vil på spaltene sine i diverse aviser så mye de vil over hvor galt FRP er.
Vis hele sitatet...
Så resonnementet ditt er at fordi våre idioter er mindre rabiate enn enkelte andre idioter på kontinentet, så skal vi champagnesosialister* slutte å syte over tingenes tilstand og heller vise rasistene litt kjærlighet og omsorg fordi det tross alt kunne vært verre? La meg snu på litt på det: Kanskje du skal være glad for venstresida her til lands representeres av menneser som Bård Vegar Solhjell, Kristin Halvorsen og Bjørnar Moxnes, i stedenfor typer som Pol Pot, Mao og Stalin? Når jeg setter det opp slik, ser du nå hvor tafatt argumentet ditt er?

Men har du tenkt over hvorfor det er slik at ytterste fløy i Norge ikke er særlig ytterliggående, enten de er røde eller brune? Og at de faktiske ekstremistmiljøene vi har er veldig marginaliserte? Det er fordi vi har et stabilt og godt samfunn der fattigdom er mindre utbredt enn mange andre steder. I tillegg har vi i ganske mange år ønsket å være et inkluderende og åpent samfunn. Jeg er gammel nok til at jeg husker nittitallet og at nynazister faktisk var en greie. Nazimiljøene vokste sakte, men sikkert, med Boot Boys og Vigrid som fremste representanter. Champagnesosialistene fordømte dem og retorikken deres, men ganske mange 'vanlige folk' surmulet om at man kanskje måtte forvente at noen reagerte når man åpnet dørene for alskens innvandrere. Ikke at de var enige i alt de sa selvsagt, men de hadde jo et poeng... Så ble plutselig Benjamin Hermansen drept, og folket fikk øynene opp for hva slik hatretorikk medfører. Dermed ble det fakkeltog og stor oppstandelse, og nazimiljøene forsvant nærmest over natten. Hvis disse miljøene derimot hadde fått lov til å vokse i fred... Jeg kan helt fint forestille meg et ganske annerledes Norge. Et Norge jeg er glad for at ikke finnes. At frepperne ikke er mer rabiate i Norge enn deres søsterpartier er på kontinentet skyldes hardt og målrettet arbeid fra mange mennesker mennesker over lang tid - tidvis med livet som innsats.

Så please. Ikke kom her å si at vi skal la hat og splid få vokse i fred bare fordi det er verre andre steder i verden. Hvis du må finne frem motorsaga for å få stell på hagen har du latt ugresset herje for lenge.

*PST! Sjampis er jo bare såååå 2005. Nesten like ille som rosévin. Det er hjemmebrygga IPA og porter som gjelder i disse dager.