View Single Post
Du hadde ikke trengt nødhjelp om du ikke brukte 3000 kr på dop og fyll, og 2-3000 på tobakk (damn mann, hvor mye røyker du egentlig?!) i måneden. Og hadde du stramma inn på matbudsjettet ditt i tillegg hadde du vært "rik" og hatt mange tusenlapper til overs pr måned! 4-5k på mat er hva et høytforbrukende par eller en økonomisk fornuftig familie på fire stk bruker. Veit ikke hvem du prøver å lure men du spiser ikke brød til alle måltider med de matutgiftene der. Har vært i samme situasjon sjæl der jeg følte meg konstant fattig og frustrert og tok noen år før jeg innså hvor mye jeg sløste. Det er nyttig å lage handleliste hver uke, holde seg til den og handle 1 gang i uka og spare på kvitteringa for å gå gjennom hvor penga flyr til etter noen måneder.

Og sorry for å si det men normale folk med pengeproblemer sier opp Netflix og Spotify. Én hundrings her og én hundrings der blir fort en handlepose med matvarer for en uke. Internett abonementet ditt er også fullt mulig å halvere utgiftene på. Ting som strømmetjenester og over gjennomsnittet høy internetthastighet er å regne som luksusgoder. Du er priviligert, ikke i nød.

Nav er ikke til for å finansiere rusmisbruket, tobakken og festinga di. Både 21 og 18 k er sykt god utbetaling når husleia di bare er på 7500,- , da sitter du igjen med faktisk det dobbelte av hva livsoppholdsatsen er.

Du får spise nudler og havregrøt til neste lønning, si opp diverse abonement, og lære deg å planlegge matinnkjøp bedre. Om det er for pes for deg så har du ikke vondt av å kutte ut rusmisbruket og festinga di heller.
Sist endret av celtseus; 11. juli 2019 kl. 15:53.