View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Presset økonomi var vel også årsaken til å hun søkte traumebehandling hos offentlige spesialister. Hun er blitt avvist hos spesialisthelsetjenesten og lokalt på dps så for hun oppfølging kun av noe slags miljøterapauter eller sykepleiere eller noe slikt. Altså ingen oppfølging fra folk med faglig tyngde eller spesialist utdanning og null fokus på jobbe konkret med traumene.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre det jeg stort sett hører fra offentlig psykisk helsevesen. Det er jævlig urettferdig, og kan vel neppe være samfunnsøkonomisk lønnsomt heller.

Det virker som du tenker det er en faglig vurdering som ligger til grunn for at de ikke er igang med traumebehandling som EMDR?
Vis hele sitatet...
Nei, det høres jo dessverre ikke helt sånn ut, sånn som du forklarer det. Jeg mente bare at det nok ikke er en vidunderkur for alle med ptsd. Jeg vet ikke så mye om EMDR, men det høres ut som du liksom skal hente frem hendelsen og framkalle et flashback. Spørs om det funker når det er snakk om veldig mange hendelser, eller mer en kontinuerlig belastning enn enkelthendelser. Ved komplekse traumer er det ikke gitt at du vet hva det er du får flashback til heller, eller hva som trigger det, så det er ikke bare å skru det på i terapistolen. Jeg vil anslå at 90% av mine er ting jeg ikke aner hva er.

Men uansett, hvis det ikke har skjedd noen utvikling på fire år, så funker det ikke. Det er ikke sikkert det er døgnbehandling eller EMDR hun trenger, men hun trenger åpenbart noe annet.